Taxisjåfør- landets frekkeste yrke?

Drosjesjåfører er ufine, provoserende, kranglevorne og bedrevitende. Det er noen av karakteristikkene i de 1700 skriftlige klagene som er levert inn mot taxisjåførene ved landets seks største byer i fjor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Enkelte sjåfører har et stort synderegister, og er brysomme, innrømmer taxinæringen.

Oslo Taxi topper ikke unaturlig statistikken med sine 1000 klager. Ingen annen sentral har heller så mange «ufine og provoserende» sjåfører, viser statistikken.

- Dette tyder på at Oslo Taxi har et problem i forhold til kundene sine. Slike saker som går på ufinhet og provokasjoner, ser vi lite til, sier direktør Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet anslår at for hver skriftlige klage ligger det 10- 20 klagere, noe som gir et minimumsanslag på 10000 klager mot Oslo Taxi.

Forbrukerdirektøren mener Oslo Taxi må ta problemet på alvor.

Riser egne

Bøllete opptreden topper klagebunken hos Oslo Taxi, som i eget medlemsblad klager på sine egne sjåfører. Under vignetten Månedens ris, heter det:

«Dette handler ikke om at sjåførene ikke vet hvordan de skal oppføre seg eller ikke kjenner reglene, men en manglende holdning til vanlig folkeskikk.»

- Stemmer dette, styreleder Wiggo Johansen?

- Vi har noen brukne kar, som vi gjerne skulle vært kvitt. Men ellers har vi en grei medlemsmasse, som ter seg skikkelig, sier styreleder Wiggo Johansen.

Han erkjenner likevel at Oslo Taxi har et problem med «gjengangerne».

- Vi har noen tjukke mapper på en del sjåfører. Vi har skrevet til både politi og samferdselsetaten i Oslo kommune at vi ønsker å utestenge disse, men vi greier det ikke, ettersom vi ikke utsteder kjøreseddel, sier Johansen.

Bilselgere verre

I Sverige og Danmark er det ifølge Johansen langt enklere å bli kvitt bøllete sjåfører.

- Men det blir nok like regler i Norge snart, sier han.

Johansen vil ikke medgi at han er styreleder hos landets frekkeste yrkesgruppe.

- Nei, da tror jeg bruktbilselgerne er verre. Dem har jeg selv vært utsatt for.

Bøllene ødelegger

Redaktøren i Oslo Taxis eget medlemsblad sier at de bøllete sjåførene ødelegger både for seg selv, kollegene sine og ikke minst for Oslo Taxi som en seriøs drosjesentral.

«Hva er hensikten med å jobbe i et serviceyrke når man ikke er i stand til å behandle kunder på en ordentlig måte?» poengterer redaktøren.

KUNDENE SYTER: Drosjeeier Jan Erik Østbye forteller dagens historie i kaffepausen på Bryn mens kollega Stein Damstuen tar telefonen.