Taxisjåfører kjører pirat

Drosjesjåfører i Oslo tar av seg uniformen i helgene og kjører pirat. På denne måten tjener de lett 4 000 kroner svart i løpet av ei helg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere folk i drosjenæringen har sett at folk som i uka er faste drosjesjåfører, kjører piratdrosje i helgene. Nils Klægstad er leder av drosjegruppa i Oslo Transportarbeiderforbund. Han kjører selv taxi hver kveld og forteller til Aftenposten Aften at har hatt god tid til å observere hvem som kjører piratdrosjene.

Forstår piratene

- Jeg har ved flere anledninger sett folk i drosjenæringen, eller folk som tidligere har kjørt drosje, kjøre pirat i helgene.

Klægstad mener at så lenge politiet ikke gjør noe for å stanse piratene er det fritt fram for alle som har bil å kjøre ulovlig drosje.

- Det er klart det også er fristende for våre sjåfører som tjener så dårlig, sier Klægstad til Aftenposten Aften.

Oslo Taxi, som organiserer de fleste av Oslos drosjeeiere, lover at de kommer til å reagere overfor piratsjåfører som blir avslørt.

- Dersom jeg får dette ordentlig dokumentert kommer vi til å reagere, selv om hver enkelt drosjeeier er ansvarlig for sine sjåfører. At sjåførene er involvert i denne piratvirksomheten som vi er sterkt i mot, vil selvfølgelig få konsekvenser for dem det gjelder, sier Wiggo Johansen, styreleder i Oslo Taxi.

Lønnsomme ulovligheter

Å kjøre piratdrosje i Oslo i helgene er god butikk for dem som gjør det. Lange drosjekøer på holdeplassene i sentrum frister mange slitne natteranglere til å betale noen kroner ekstra for å komme raskere hjem.

Mens en fast sjåfør kan tjene 2.500 kroner etter skatt på 24 timers arbeid lørdag og søndag, kan en piratsjåfør lett putte 4.000 svarte kroner rett i lomma etter bare ti timer kjøring de samme to nettene.

Redd næringa forsvinner

Nils Klægstad er redd manglende innsats fra politiet mot den ulovlige piratkjøringen skal ta knekken på hele drosjenæringa.

- Hadde politiet fått ressurser nok, ville de klart å håndtere problemet med pirater. Dersom ikke noe gjøres, forsvinner hele drosjenæringen over i piratvirksomhet, sier lederen i drosjegruppa i Oslo Transportarbeiderforbund.