Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Teknisk feil førte til styrten

- Concorde er et driftssikkert fly, men alt tyder på at en teknisk feil har ført til styrten, mener sjefpilot Svenn Oddli i SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sjefpiloten mener at teknisk feil sannsynligvis er årsaken til tragedien utenfor Paris.

- Det er selvsagt svært vanskelig å si noe om årsaken allerede nå. Man har jo bilder og film av flyet. Når en motor tar fyr på denne måten, tyder det på en teknisk feil, sier Oddli.

De beste

- Jeg er ingen ekspert på Concorde, men når jeg ser bildet av det brennende flyet før krasjet, er jeg ikke i tvil om at flyet var sjanseløst. Lengden på flammene tyder på at det ikke bare er snakk om eksplosjon i en motor. Trolig hadde det allerede tatt fyr i drivstoffet, sier Per Olafsen, leder for flygelederne på Gardermoen.

- Jeg har ikke fløyet Concorde, men jeg har fløyet piloter som flyr Concorde. Jeg vet én ting, og det er at de gutta er de beste og mest erfarne pilotene som finnes. De har et utrolig omfattende, intenst og vedvarende treningsopplegg, som gjør dem til de beste i verden. Dersom flyet hadde stått til å redde, ville de gutta ha klart det, sier Olafsen.

- Man flyr Concorde som et helt vanlig fly. Dette er et fly som har vist veldig stor driftssikkerhet, men det kan forekomme feil, og da får det store konsekvenser, sier Oddli.

Spesielt motorsystem

Sjefpiloten i SAS sier at Concorde har et spesielt motorsystem. - Motorsystemet er det samme som vi finner på jagerfly. Bak jetmotoren er det montert et ekstra brennkammer. Her får man en såkalt etterbrenningseffekt. I den varme eksosgassen sprøyter man inn drivstoff som blir antent og gir en ekstra skyvkraft.

- Skyvkraften ligger i størrelsesorden 40 prosent mer enn vanlig motorkraft ved avgang. Dette systemet krever enormt med drivstoff, og det er vel derfor ikke flyet er blitt så utbredt som vi trodde for noen år siden, fortsetter Oddli.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media