Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Teknisk feil på Saab-biler er årsaken til bruddet

Har hoppet over viktige steg i utviklingen, ifølge svenske Expressen.

OMSETNINGSSVIKT: Nybilsalget har stupt i Europa det siste året. Saab har blitt spesielt hardt rammet, med en omsetningssvikt på 50-70 prosent i enkelte land. Usikkerheten rundt selskapets framtid og garantiordninger kan være en av årsakene til at kjøperne har vendt ryggen til det svenskproduserte bilmerket. Arkivfoto: REUTERS/SCANPIX
OMSETNINGSSVIKT: Nybilsalget har stupt i Europa det siste året. Saab har blitt spesielt hardt rammet, med en omsetningssvikt på 50-70 prosent i enkelte land. Usikkerheten rundt selskapets framtid og garantiordninger kan være en av årsakene til at kjøperne har vendt ryggen til det svenskproduserte bilmerket. Arkivfoto: REUTERS/SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): I går kom sjokkbeskjeden om at Koenigsegg Group, med den norske investoren Bård Eker i spissen, trekker seg fra Saab-oppkjøpet.

Den svenske bilprodusenten, som i dag eies av General Motors, går en høyst usikker framtid i møte.

Nå spekuleres det i at forhandlingsbruddet skyldes alvorlige tekniske mangler ved Saabs kommende modell 9-5.

Tekniske utfordringer
Den svenske avisen Expressen gjengir anonyme kilder i General Motors i USA og Tyskland som hevder at avtalen ble brutt på grunn av for mange tekniske feil med Saab-modellen 9-5.

Den nye modellen skulle være Saabs redning. Ifølge Expressen var dette også bilen som gjorde at kinesiske Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC) ønsket å gå inn på eiersiden.

9-5 er utviklet i samarbeid med Opel og deler mye av teknologien med deres modell Insignia.

Etter sigende har Opel hatt en rekke tekniske problemer med Insignia i Tyskland, noe som også kan være overførbart til den nye Saab-modellen.

GM-kildene hevder også Saab har hatt for dårlig tid da de har utviklet 9-5, som følgelige ikke er godt nok testet.

- Saab har hoppet over viktige steg ettersom de har hatt så dårlig tid til å utvikle bilen. Derfor kommer det å dukke opp ytterligere feil, sier Expressens kilder i GM.

Brøt tidsplanen
Ifølge Koenigsegg Group var det primært en altfor trang tidsplan, og ikke pengene som førte til det endelige bruddet i forhandlingene.

- Det hadde ikke noe med penger å gjøre. Men når vi bruker altfor lang tid og ikke greier å få på plass alle avtalene tidsnok, blir forretningsplanen stående stille så lenge vi ikke greier å få biler ut på markedet, sier Bård Eker i et intervju med Dagens Næringsliv i dag.

Saab hadde satt 30. november som en absolutt siste deadline for å få plass de nødvendige avtalene, ifølge en pressemelding fra selskapet.

- Vi så i dag at det ikke fantes noen sjanse for å nå denne tidsfristen. Dermed våger vi ikke å tro på denne planen, det har gått for lang tid, kommenterte en av Koenigsegg Groups hovedeiere, Christian von Koenigsegg, til Expressen.se i går.

Umulig å redde
Den drøyt fem måneder lange beslutningsprosessen har kostet Koenigsegg Group 250-280 millioner så langt, ifølge DN.

Også General Motors og kinesiske , har hatt store kostnader forbundet med prosjektet.

Langt fra alle kjøper Koenigsegg Groups forklaring på en for stram tidsplan.

Flere analytikere hevder at bilprodusenten er så skakkjørt både økonomisk og omdømmemessig at selskapet vil være umulig å redde.

Henger etter
Wall Street Journal-bloggeren Michael Corkery mener at bilmarkedet allerede er overfylt.

Her taper Saab grunn, ifølge ham, fordi selskapet ikke har greid å henge med på de siste teknologiske utviklingene, slik som overgangen til mer drivstoffeffektiv og utslippsvennlig modeller.

- Selv etter ett år med store omstruktureringer, er bilindustrien fremdeles preget av mye overkapasitet. Industrien verden over har fremdeles kapasitet til å produsere 85,9 millioner biler og varebiler årlig. Det ser likevel ut som det bli solgt omkring 50 millioner slike kjøretøy i 2009, skriver Corkery i en bloggpost og fortsetter:

- De siste tolv årene har Saab bare hatt ett eneste år de har gått med overskudd. I år forventer selskapet å selge mindre enn 100 000 biler. Det er langt fra sikkert at det kan noensinne komme seg på beina igjen.

Corkery trekker paralleller til BMW som gikk på en økonomisk smell da de kjøpte den gjeldstyngede britiske bilprodusenten Rover.

- BMW har lært på den harde måten etter å ha måtte pumpet hundrevis av millioner i det skakkjørte selskapet.

- Legges ned

Uten potensielle kjøpere, ser det mørkt ut for de 3 700 ansatte ved selskapets fabrikk i Trollhättan.

Saabs framtid avgjøres på GMs styremøte 1. desember. Det er mye som tyder på at den amerikanske bilgiganten kommer til å legge ned produksjonen, ikke ulikt det de gjorde med det amerikanske merke Saturn.

I et brev til de amerikanske Saab-forhandlere, har GM tidligere gjorde det klart at all virksomhet legges ned hvis ikke salget går i boks.

- Fullføres ikke oppkjøpet, blir Saab lagt ned og alle avtaler med forhandlere sagt opp, forklarte GMs talsmann.

Fagforeningsleder for de ansatte i Saab Automobile, Anette Hellgren, mener det er viktig å se framover, ifølge NTB.

- Det er uhyre viktig at prosessen ikke stopper opp, sier hun. I løpet av dagen skal fagforeningen holde et møte på fabrikken.

TROR DET ER SLUTTEN FOR SAAB: Bård Eker, en av hovedeierne i Koenigsegg Group som har hatt en intensjonsavtale om å kjøpe den svenske bilprodusenten Saab, har liten tro på det svenske selskapet kan reddes.  Foto: JOHN T. PEDERSEN
TROR DET ER SLUTTEN FOR SAAB: Bård Eker, en av hovedeierne i Koenigsegg Group som har hatt en intensjonsavtale om å kjøpe den svenske bilprodusenten Saab, har liten tro på det svenske selskapet kan reddes. Foto: JOHN T. PEDERSEN Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media