BOLIG: Teknisk leder i Help forsikring tok på seg oppdrag for Protector forsikring på samme tid. Help jobber med forsikring for boligkjøpere, mens Protector jobber med forsikring for boligselgere. Illustrasjonsfoto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX
BOLIG: Teknisk leder i Help forsikring tok på seg oppdrag for Protector forsikring på samme tid. Help jobber med forsikring for boligkjøpere, mens Protector jobber med forsikring for boligselgere. Illustrasjonsfoto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIXVis mer

Bolig og forsikring

Teknisk leder i Help forsikring jobbet i all hemmelighet for selskapets motpart. Nå har han sagt opp på dagen

- Uakseptabelt, sier administrerende direktør i Help.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den erfarne takstmannen Kristian Johansen har sagt opp sin stilling som teknisk leder i Help forsikring med umiddelbar virkning. Årsaken er at han har tatt på seg en rekke oppdrag for Protector, får Dagbladet bekreftet.

Help er et av Norges største selskap innen boligkjøperforsikring - mens Protector tilbyr eierskifteforsikring for selgere. Kristian Johansen har dermed jobbet for begge sider samtidig.

- Vi var ikke klar over at han har påtatt seg oppdrag for selgere mens han har jobbet i Help, sier administrerende direktør Johan Dolven i Help forsikring til Dagbladet.

- Han har selv sagt opp. Da vi ble kjent med at han hadde tatt oppdrag for selgere ga den konklusjonen seg selv, sier Dolven.

Kristian Johansen bekrefter overfor Dagbladet at han har sagt opp jobben.

«Jeg har etter egen beslutning og eget ønske avsluttet mitt arbeidsforhold i Help forsikring», skriver han i en sms.

Utover dette ønsker ikke Johansen å kommentere saken.

DIREKTØR: - Da vi ble kjent med at han hadde tatt oppdrag for selgere, ga konklusjonen seg selv, sier direktør Johan Dolven i Help. Foto: Help
DIREKTØR: - Da vi ble kjent med at han hadde tatt oppdrag for selgere, ga konklusjonen seg selv, sier direktør Johan Dolven i Help. Foto: Help Vis mer

Eide aksjer

Etter det Dagbladet erfarer er det etter at bladet Kapital konfronterte Help med informasjon om Johansens virksomhet, at den erfarne takstmannen sa opp.

Dagbladet får bekreftet at Johansen har tatt 22 takstoppdrag for selgere etter ansettelsen i Help i august 2012.

- Fem av disse var gamle oppdrag fra før han begynte i Help, og de oppdragene kan vi akseptere blir avsluttet. Men at han har tatt på seg nye oppdrag for selgere etter at han begynte som teknisk leder i Help er uakseptabelt, sier Dolven til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dolven bekrefter også at Johansen også eide aksjer i Protector - mens han var teknisk leder i Help forsikring.

- Han eier ikke aksjer i Protector nå lenger. Men jeg vil jo ikke anbefale at noen av våre ansatte skal kjøpe aksjer i Protector. Det er ikke et forbud mot det, men det er uklokt, sier Dolven.

- Uproblematisk for oss, sier Protector

Tommy Ravndal, advokat i Protector, sier til Dagbladet at selskapet krever og forventer at takstmenn opptrer med faglig integritet.

- Hvilken policy Help eller andre selskaper har for sine ansatte, har vi ingenting med å gjøre. At ansatte også kan ha andre verv, oppdrag og engasjement, er i og for seg ikke noe uvanlig, og er uproblematisk for selskapet, all den tid det er vedkommenes fagkompetanse som søkes.

Ravndal omtaler Kristian Johansen som en dyktig fagmann, og sier at Protector verdsetter kompetansen hans «på et ellers krevende felt».

- Takstmenn - uansett om de er ansatt, eller hvem som engasjerer og betaler vedkommende - skal vurdere og konkludere etter sitt beste faglige skjønn.

Protectors advokat sier at han ikke kjenner til hvor mange oppdrag Johansen har utført for selskapet, men sier at det har handlet om takstering av boligskader.

Kritisert

Eierskifteforsikringer ble kraftig kritisert i en fersk rapport fra Forbrukerrådet. Der oppgir Forbrukerrådet at de mener at eierskifteforsikringen bare er til selgers fordel, mens kjøperen bærer hele risikoen ved boligkjøp og ofte må gi opp en eventuell klagesak.

KRITISERTE BRANSJEN: Forbrukerdirektør Randi Flesland kom nylig med kraftig kritikk av eierskifteforsikringer. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
KRITISERTE BRANSJEN: Forbrukerdirektør Randi Flesland kom nylig med kraftig kritikk av eierskifteforsikringer. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, ønsker på grunnlag av undersøkelsen å erstatte dagens ordning der det ofte brukes to forsikringer, med én felles forsikring, som trygger begge forbrukerne i handelen, og der vilkårene er regulert av myndighetene.

Når Dagbladet forteller forbrukerdirektøren om Kristian Johansens arbeidsforhold, blir hun overrasket.

- Dette er helt ufattelig. Det bekrefter bare hvor gal dagens modell er. Dette vil potensielt sett kunne gå utover begge parter, dersom man skulle sitte med samme sak på begge sider av bordet.

Hun sier at de i rapporten har snakket med uavhengige eksperter, som sier at forsikringsselskapene sier nei til kundenes saker eller klager, oftere enn lovverket skulle tilsi.

- Kundene har flere rettigheter enn de får. Hvis selskapene i tillegg har folk på begge sider av bordet, er fadesen komplett.

- Protector var kjent med at Johansen jobbet for begge selskapene samtidig, og sier at det er uproblematisk fordi det er fagkompetansen man er ute etter. Hva tenker du om det?

- Hvordan kan man være habil i en situasjon som dette? Hvordan kan man utføre arbeidet med integritet? Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å stille spørsmål her, jeg blir helt målløs. Du får jo helt klart et avhengighetsforhold til dem du er på oppdrag for. Lojaliteten din vil gå til dem, sier Flesland.

Videre forteller hun at Forbrukerrådet har snakket med boligkjøpere som føler at de ikke får hjelp av eget forsikringsselskap.

- De oppga også at de føler at selskapene motarbeider dem. For selskaper innen boligkjøperforsikring vil det være mer lønnsomt ikke å ta kundenes sak, fordi de da får penger uten å måtte bruke ressurser.

På kritikken fra forbrukerdirektøren, svarer Protector følgende:

- Takstmenn skal utføre oppdrag med faglig integritet, og skal ikke påvirkes av den eller de som engasjerer dem. At Forbrukerrådet her nærmest legitimerer at lojaliteten til takstmannen skal tilhøre fakturamottaker, får stå for deres regning, sier advokat Tommy Ravndal.

Også Help reagerer på kritikken:

- Det er overraskende og skuffende at leder av Forbrukerrådet tar en personlig tragedie til inntekt for sitt syn på dagens modell i bolighandelen. Det er for øvrig selvsagt ikke slik at Johansen eller andre takstmenn sitter med samme sak på begge sider av bordet. Det ville verken partene eller deres advokater godtatt, sier direktør Johan Dolven.