Tekniske feil på ulykkesflyet

Bare minutter før ulykken fikk passasjerene melding om at de kanskje måtte bytte fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Ulykkesflyet i Madrid skal ikke ha hatt motortrøbbel for fire dager siden, slik Dagbladet.no meldte tidligere i kveld.

Opplysningene om ulykkesflyets registreringsnummer viser seg å ha vært feil i de første offisielle og uoffisielle rapportene fra ulykken. Derfor ble flyet sammenblandet med et annet MD-82-fly fra Spanair som frekventerer den samme strekningen.

Trøbbel med motoren

For bare fire dager siden, lørdag 16. august, sviktet den ene motoren på dette flyet under overfarten fra Lanzarote til Madrid. Motorsvikten skjedde 30 minutter inn i flyturen, og flyet måtte nødlande i Las Palmas.

Ifølge flynettstedet Aviation Herald iverksatte flytrafikkontrollen full nødberedskap, men landingen på Las Palmas var problemfri, og passasjerene kunne forlate flyet på normalt vis.

Det 18 år gamle MD-82-flyet hadde sin første flytur 1. mars 1990, og ble satt inn i tjeneste for det kinesiske flyselskapet China Eastern Airlines oktober samme år. I juli 1999 ble det overtatt av Spanair, hvor det har vært siden.

Nyere fly

Ulykkesflyet som i dag krasjet i Madrid var av samme type, men drøye tre år yngre. Det hadde sin første flytur i november 1993, og ble driftet av Korean Air fram til sommeren 1999, da den ble solgt til Spanair.

Det er på det rene at flyet også i dag hadde tekniske problemer før den fatale avgangen fra flyplassen i Madrid. Flyet skulle opprinnelig ha tatt av klokken 13.00, men at problemer førte til at avgangen ble avbrutt, og teknikere tilkalt.

KATASTROFE: Bildet er tatt fra avgangshallen på Barajas de Madrid sekunder etter at rute JK-502 2 har styrtet. Røyken stiger opp i bakgrunnen. Foto: Scanpix
KATASTROFE: Bildet er tatt fra avgangshallen på Barajas de Madrid sekunder etter at rute JK-502 2 har styrtet. Røyken stiger opp i bakgrunnen. Foto: Scanpix Vis mer

Avbrøt første take off

Etter en teknisk utsjekk forsøkte flyet på nytt å ta av. Det var da ulykken skjedde.

I følge Sky News skal passasjerene om bord ha blitt varslet om problemene, og fortalt at de muligens ville måtte bytte fly hvis ikke feilen ble utbedret.

Få minutter senere valgte flyverne alikevel å forsøke på nytt. Nøyaktig hva som skjedde i sekundene før ulykken er foreløpig uklart.

Ifølge flere øyenvitner skal den ene motoren - trolig den venstre - ha tatt fyr i det flyet forsøkte å ta av. Andre vitner melder om at motoren kan ha eksplodert like etter avgang. Flyet skal ha lettet noen meter før det plutselig styrtet og traff bakken.

•Les også: - Det er det nærmeste til helvete jeg har sett

•Les også: 400 mennesker har omkommet i MD-80-ulykker

•Les også: Ferdskriveren er funnet

Tekniske feil på ulykkesflyet