Tekno-gale nordmenn

Nordmenn er tekno-gale. Aldri før har det blitt solgt så mange TV-apparater, PC'er, mobiltelefoner, videokameraer og CD-spillere som i fjor. Hele 14 milliarder kroner brukte vi på utstyrt i året som gikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tallene kommer fra Elektronikkforbundet og Leverandørforbundet Lyd & Bilde, som representerer den delen av elektronikkbransjen som selger til privatpersoner. Tellene for PC-salg til bedrifter er for eksempel ikke med i undersøkelsen. Informasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkforbundet har all grunn til å smile bredt.

- Omsetningen gjennom radio- og TV-forhandlerne steg med fem prosent fra 1996 til 1997. Det er rekord. Men markedet oppfører seg ikke alltid slik vi venter. For eksempel har ikke store sportsarrangementer så mye å si for TV-salget som mange kanskje tror. Det viste seg under Lillehammer-OL - og det samme vil kanskje skje med både vinter-OL i Nagano og VM i fotball i Frankrike i år. Vi har rett og slett god råd, og kjøper hjemme-elektronikk uansett, sier Andersen til Dagbladet :på nettet.

Øverste hylle

For lyd, bilde og telekommunikasjon vil nordmenn ha - nær sagt uansett pris. Vi kjøper ikke bare mye, vi kjøper også på øverste hylle. Salget av små og billige TV-apparater er langt mindre enn salget av store TV'er med stereolyd.

I tillegg kjøper stadig flere TV-apparat nummer to og tre sånn at de slipper krangler når mor vil se «Chicago Hope» på TV2, far har planlagt å få med seg «Du skal høre mye...» på NRK1, storesøster vil se «Baywatch»...

Hele 782 000 av oss kjøpte mobiltelefon i fjor. Fra før av er det solgt om lag 1.6 millioner bærbare «talatuter», så det det er vel omtrent ikke den nordmann som er vanskelig å få tak i lenger.

- Mange eldre, billige mobiltelefoner ligger nok i skuffen. Folk vil ha bedre og mer avanserte telefoner ennn den de kjøpte for én krone i sin tid, sier Erik Andersen.

Nye trender

Vi er også flinke til å kaste oss på nye trender innen teknologi. MiniDisc, den knøttlille, CD-lignende plata som du kan ta opp og viske ut musikk nærmest ubegrenset, er på det nærmeste ukjent i et land som USA. Men akkurat som japanerne er vi i ferd med å kaste den gamle kasettspilleren til fordel for det forholdsvis nye, digitale vidunderet.

14 000 MiniDisc-enheter ble solgt i fjor. Av disse var 5000 stasjonære. Til sammenlinging ble det solgt akkurat like mange gammeldagse kassettspillere til hjemmebruk i året som gikk.

<B>SMILER BREDT:</B> Informasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkforbundet har all grunn til å smile bredt: Omsetningen gjennom radio- og TV-forhandlerne steg med fem prosent fra 1996 til 1997. Det er ny rekord.