Tele-Tormods viktigste dag

Når børsene stenger i Norge og USA i dag, vil Tormod Hermansen få det første virkelige svaret på om selskapet hans faller i smak.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvis det ikke gjør det og kursen faller, vil nok småsparerne sky aksjemarkedet i lang tid framover.

53000 småsparere har kjøpt Telenoraksjen. Det er tre ganger så mange som ved noe annet tidligere aksjetilbud her i landet. Flere tusen av de nye aksjonærene kjøper aksjer for første gang i sitt liv og følger garantert spent med på kursutviklingen i dag og i tida framover.

For ledelsen i Telenor har det hele tida vært svært viktig å unngå den svenske fadesen.

Stupte

Da Telia ble børsnotert i høst, stupte kursen og aksjonærene tapte store papirgevinster.

Dersom det samme skjer i dag, vil Tormod Hermansen raskt bli oppfattet som syndebukk blant småsparerne.

For selv om det ikke har manglet på advarsler fra Telenor og andre om faren for kursnedgang, har det heller ikke manglet på engasjement for å få aksjen solgt.

Reklamebudsjettet overgår alt vi tidligere har sett her i landet - i hvert fall når målet er å selge en aksje. Telenor har satt av mer enn 50 millioner kroner til produksjon av reklame og kjøp av annonseplass og sendetid. I tillegg er det satt av et like stort beløp til trykking og distribusjon av informasjonsmateriell.

- Livet skifter

På toppen har selskapets ledelse reist landet rundt for å overbevise småsparerne om at aksjen er god butikk på sikt. Tormod Hermansen er derfor svært spent på mottakelsen Telenor får på børsen i dag. Men kjenner også en viss lettelse over at det hele endelig er i gang.

- Ja, vi er glad vi er i mål og over i den fasen vi vil over i, sier en opprømt konsernsjef til Dagbladet. Han er forberedt på det meste.

- Jeg er vant med at livet skifter mellom medgang og motgang.

LYKKELIG, MEN SPENT: Konsernsjef Tormod Hermansen har endelig lykkes i å få Telenor på børs.