Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Telefon-salg er blitt landeplage

Snart 1 million nordmenn har reservert seg mot telefon-salg, men likevel har «stueterroren» nærmest eksplodert i omfang. Du blir tilbudt alt fra tran til parabolantenner på hjemmetelefonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens det tidligere var ideelle organisasjoner som ringte folk hjemme på kveldstid for å be om støtte, har nå alle slags kommersielle aktører tatt i bruk metoden som på bransjespråket kalles telemarketing. Vi tilbys helsekost, parabolantenner, bokklubb-medlemsskap, CD'er, ukeblader, bredbånd - ja, til og med truser av pågående selgere. De gamle dørselgere er tilbake - ikke på døra, men pr. telefon.

I år vil telefonsalget av varer, tjenester og lodd/støtte til humanitære organisasjoner bli på rundt en milliard kroner, i følge Norsk Direktemarkedsføringsforening (Nordma).

967 000 nordmenn har sett seg grådig lei på telefonsalg og har reservert seg mot denne typen henvendelser. Likevel opplever mange at de fortsatt blir kontaktet. Datatilsynet har mottatt over 1100 klager hittil i år fra privatpersoner som opplever at reservasjonen ikke er blitt respektert.

Mange er ikke klar over at det er personen og ikke telefonnummeret som kommer i nei-registeret til telefonsalg. Er det flere personer over 18 år som har samme adresse, må alle reservere seg.

Tar 3 mnd.

- Folk er ikke klar over at det er en virketid på opptil tre måneder før reservasjonen trer i kraft. Firmaer og aktører som driver med telefonsalg er pliktig til å oppdatere seg på disse listene fire ganger i året. Volumet hos de store aktørene er så stort at det av og til ikke blir renset godt nok opp i systemet, sier informasjonssjef Ove Skåra.

Han forteller at det også finnes små aktører som ikke har orientert seg om retningslinjene og ikke følger disse.

- Så er det rett og slett noen useriøse aktører, som finner noen smutthull. De hevder at du er fast kunde eller at reservasjonen din har gått ut, sier Skåra. Han understreker at det hjelper å klage til Datatilsynet.

- Vi noterer alle henvendelser vi får. Ser vi at det er mange henvendelser på en spesiell aktør, tar vi kontakt og gir en advarsel det selskapet det gjelder, sier Skåra. Han påpeker også at det kan være smart å ta direkte kontakt med aktøren og kreve å bli strøket av listen.

- Du har full rett til å resevere deg hos den enkelte aktør.

Større press

Aktørene på telefonsalg-markedet blir stadig flere. Presset på de som ikke har reservert seg blir stadig større.

- Vi mottar klager på både reservasjoner som ikke er overholdt og såkalte negative salg. Kunden blir oppringt og uten å ha samtykket får vedkomende et brev i posten som ønsker deg velkommen som kunde, forteller forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

- En annen variant er at du sier ja til å motta en gratisprøve og som følge av dette blir du automatisk medlem. Bjørn Erik Thon forteller videre at klager mot telefonselgere har økt de siste årene og anser disse aktørene som et økende problem.

Betyr alt

- Telefonsalget betyr alt for oss. Vi har satset på lotteri i stedet for automater, og skrapeloddsalget er vår viktigste inntekt-kilde. Når så mange som 967000 har reservert seg mot telefonsalg, er det klart markedet vårt blir begrenset og inntektene går ned, sier markedssjef i Norges Astma- og allergiforbund, Atle Kristiansen.

Forbundet var blant initiativtakerne registeret der folk kan reservere seg.

- Vi er ikke interessert i å bruke tid og penger på folk som ikke vil ha henvendelser. Vi skulle bare ønske at vi som en ideell organisasjon hadde et fortrinn når det gjaldt telefonsalg. Helsekost-selgere har andre kanaler å bruke, det har ikke vi, sier Kristiansen.

Han mener det er mange useriøse aktører på markedet, og at de ødlegger for organisasjoner som er avhengige av å samle inn penger pr. telefon.

- Folk blir lei og det skjønner jeg veldig godt. Men jeg ber folk om å tenke seg om to ganger før de reserverer seg mot humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner. Man kan velge hvilke typer henvendelser man vil reservere seg mot, sier Kristiansen.

NEDRINGT: Geir-Morten Stenhaug er lei av å bli oppringt av telefonselgere til alle døgnets tider. På tross av at de registrerte seg i reservasjonsregisteret i Brønnøysund for over ett år siden, har de ikke merket noen nedgang i antall henvendelser fra telefonselgere. - Det verste er ikke bare at de ringer, men de fleste er i tillegg direkte uhøflige. En del verken presenterer seg eller tar nei for et nei, sier Stenhaug.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media