Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Coronaviruset:

Telefonkaos i Norge

Både Stavanger, Bergen og Oslo kommune melder om kaotiske tilstander med tusenvis av innringere som følge av coronaviruset.

CORONAVIRUSET: Alt du trenger å vite om coronaviruset. Kan barn gå på skolen? Kan man bryte en karantene? Bør gravide være mer bekymret? Lege Harald Meling Dobloug gir deg svarene. Vis mer

Utbruddet av coronaviruset i Norge har ført til telefonkaos hos helsemyndighetene i Norge: Nødnummeret har vært blokkert, legevakta har lange ventetider og personer ringer fra andre kommuner.

Helsedirektoratet varsler om at mange opplever å ikke komme gjennom på 113 og 116 117.

Tirsdag kveld førte den enorme pågangen til at folk som ringte legevakta i Bergen måtte vente i nærmere to timer, opplyser kommunen i en pressemelding.

Oslo kommune opplyser at de åpner flere telefonlinjer etter å ha mottatt 1750 anrop på coronatelefonen i løpet av én dag, hvor de klarte å behandle bare 350 henvendelser.

Samtidig opplyser Stavanger kommune at de tidligere i uka mottok 1500 anrop på coronatelefonen i løpet av én dag. Tirsdag mottok de over 900 anrop bare mellom klokka 9 og 12.

ULOVLIG: Grunnet smittefare for coronavirus har dette blitt ulovlig i X Games. Vis mer

- Kan ikke sammenliknes

- Pågangen kan ikke sammenliknes med noe jeg har opplevd tidligere. Den har vært helt enorm. Første dagen etter at vi åpnet coronatelefonen, mottok vi 66 anrop. Tidligere i uka mottok vi over 1500 anrop i løpet av én dag. Og dette er utenom alle som ringer legevakta, sier legevaktsjef i Stavanger kommune, Hilde Frafjord, til Dagbladet.

Frafjord sier at omkring 600 personer ringer legevakta daglig. Dette har ført til en ganske utfordrende situasjon.

Er du rammet? Da vil vi høre fra deg. Send en e-post til [email protected]

- Vi har opplevd at innringere har blitt frustrerte. Men vi har forsøkt å fortelle dem at de må ha is i magen og ringe opp igjen dersom de ikke kommer gjennom med en gang. Samtidig er vi nødt til å avlaste telefonlinja til legevakta, av hensyn til de kritisk og alvorlig syke. Det går ikke at en alvorlig syk pasient blir stående flere timer i kø.

Helsemyndighetene ønsker at du søker hjelp i denne rekkefølgen:

  • Dersom du ikke er syk bør du først se på Folkehelseinstituttets eller din kommunes nettsider. Du kan også ringe FHIs informasjonstelefon (815 55 015).
  • Dersom du er syk bør du først ringe fastlege, som kan vurdere symptomene dine. Dersom du mistenker smitte, så kan du ringe din kommunes egne coronatelefon.
  • Dersom du er alvorlig syk og trenger øyeblikkelig helsehjelp, så kan du ringe legevakta (116 117).
  • Dersom liv og helse er i fare, så kan du ringe nødnummeret (113).
KRITIKK: Hertugen av Cambridge, Prins William, får kritikk etter å ha tullet med coronaviruset. Video: AP Vis mer

1750 anrop

I Oslo kommune åpnes det flere telefonlinjer grunnet enorm pågang av personer som ringer angående coronaviruset. Den første dagen de åpnet en egen coronatelefon, mottok de 1750 anrop og fikk bare behandlet 350 henvendelser.

I tillegg har personer fra andre kommuner ringt dem.

- Vi er ikke rigget for å ta imot henvendelser fra andre kommuner. Dette har ført til lang ventetid på Oslos koronatelefon, uttaler prosjektdirektør Jan Olsen Nytveit.

- Vi ser på muligheten for å øke kapasiteten og få ned saksbehandlingstida. I dag åpner vi flere linjer, men vi vil ikke kunne motta henvendelser fra andre kommuner. Dette er et tilbud til Oslos innbyggere, der man kan komme i kontakt med helsevesenet om man er syk, fortsetter han.

Kommunen opplyser også at det er vanskelig å komme gjennom hos legevakta, og at dette kan bety at personer som trenger hjelp ikke når fram.

Tusenvis av henvendelser

Direktør i Helsedirektoratet, Bjørn Guldvog, forteller til Dagbladet at helsemyndighetene opplever tusenvis av henvendelser daglig.

- Det kommer 6000 til 7000 henvendelser daglig. Kontinuerlig sitter det omkring 30 personer og svarer på publikumstelefonen. I tillegg er det mange, mange andre telefoner som benyttes for å svare på spørsmål, sier Guldvog og tilføyer:

- Dersom hele befolkningen skal kontakte oss på telefon med én til én informasjon, så lykkes vi ikke med dette. Samtidig er det klart at vi må ha publikumstelefon for dem som ikke klarer å orientere seg på andre måter.

Nesten to timer kø

Det var i forrige uke at kommuneoverlege i Sandefjord, Susanne Monica Prøsch, fortalte til Sandefjords Blad at de har opplevd dobbelt så mange henvendelser som vanlig.

Videre fortalte hun at en person ble alvorlig syk fordi vedkommende ikke kom gjennom på telefon hos legevakta.

Smittevernoverlege ved Stavanger kommune, Runar Johannessen, har understreket viktigheten av å ikke belaste telefonlinjene til legevakta unødig.

Tidligere denne uka gikk også Oslo kommune ut og fastslo at legevakta har opplevd veldig stor pågang, og åpnet derfor en egen coronatelefon.

- Dette er et tilbud til dem som mistenker å være smittet med coronaviruset. Coronatelefon øker tilgjengeligheten til helsetjenestene i Oslo, og vil avlaste legevakten som opplever stor pågang, sier Johan L. Torper, medisinsk fagsjef i Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid.

Dagen etter det første bekreftede tilfellet i Norge, varslet Helsedirektoratet om såpass stor pågang hos nødnummeret at personer med alvorlig sykdom ikke kom gjennom.

Hele Norges coronakart