Telefonselgere får 250 000 i bot for ulovlige truser

Gratis undertøy var abonnement.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et norsk callsenter får 250.000 kroner i lovbruddsgebyr fra Forbrukerombudet etter å ulovlig ha solgt truser på postordre.

Flere kunder har klaget Haugesund Dialog AS inn for ombudet etter å ha fått undertøy i posten uten å ha bestilt disse.

Telefonselgerne hadde ringt opp kundene på vegne av det sveitsiske selskapet Provea og tilbudt gratisprøver på truser, men når trusene kom i posten viste det seg at det dreide seg om et abonnement.

Forbrukerombudet har prøvd å komme i kontakt med callsenteret uten å ha fått noen respons fra selskapet og varsler nå at det vil skrive ut et gebyr på 250 000 kroner for grove brudd på markedsføringsloven. I tillegg må daglig leder for selskapet også punge ut med et personlig gebyr.

Fagleder Sverre McSeveny-Åril hos Forbrukerombudet understreker at det ved telefonsalg normalt kreves skriftlig aksept for at bindende avtale skal være inngått.

- Krev dokumentasjon på at avtalen de hevder at de har inngått med deg er akseptert skriftlig og har det innholdet selskapet hevder. Be om at kravet blir slettet dersom avtalen ikke kan dokumenteres, sier han.

(NTB)