Telefusjonen - den store landskampen

I Telianor pågår nå en beinhard dragkamp om hvor de ulike forretningsområdene skal ligge. Norge risikerer at svenskene stikker av med hovedkontoret for mobilsatsingen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dersom det skjer, får Norge kontoret for Internett som plaster på såret. I alt 13 forretningsområder skal fordeles. Når det er gjort, skal organisasjonen trimmes og grupperes til fem- seks hovedområder før Telianor med mer enn 50000 ansatte børsnoteres en gang neste år. Det landet som sikrer seg de sentrale hovedområdene, vinner kampen om både kompetanse og arbeidsplasser.

Men den usikre framtida med stadige omorganiseringer skaper uro blant de ansatte. Ingen av dem Dagbladet har vært i kontakt med, ønsker å stå fram med navn, men følgende sitat beskriver situasjonen:

- Det er stor frustrasjon blant de ansatte. Vi får ingen informasjon overhodet, og det føles som om ledelsen sitter i et evigvarende internmøte.

Mobil viktigst

For selv om plasseringen av hovedkontorene i utgangspunktet ikke betyr all verden i antall ansatte, kan det på lengre sikt vise seg svært viktig. Miljøene rundt de framtidsrettede næringene sikrer varig tilgang på den virkelige rikdommen: kunnskap.

Hvis svenskene stikker av med hovedkontoret for mobilenheten, risikerer Norge å miste store deler av det miljøet som allerede er bygd opp her i landet. Framtidig utvikling innen denne sektoren vil da i større grad skje i Sverige enn i Norge. Det lønner seg å sitte nær makta.

En av aktørene i forhandlingene understreker hvor mye som står på spill.

- Organisering og plassering av forretningsområdene får avgjørende betydning for verdiskapningen i hvert enkelt land.

Også på kort sikt vil et tap av mobilenheten være merkbart. Den eksplosjonsartede veksten i mobilbruk gjør området til en økonomisk tungvekter. Trolig utgjør mobilbiten så mye som halvparten av Telianors samlede verdi. Vi snakker om svimlende 150 til 200 milliarder kroner.

Intense møter

Hele forrige uke var det intens møtevirksomhet i Telianor om lokaliseringen. Spørsmålet tas opp igjen på styremøtet i morgen. Det er ingen tvil om at svenskene setter alt inn på å vinne mobilkampen.

Så har de da også et trumfkort på handa. Telias nære forhold til den svenske mobilgiganten Ericsson gjør landet til en opplagt mobilkandidat. For selv om Telenor kan vise til gode resultater på sin utenlandssatsing og mobildekning i Norge, er det gull verdt å ha produsenter og utviklere ved sin side slik svenskene har.

- Vi må jo se på helheten. Forretningsmessig er det naturlig å legge mobilenheten til Sverige. Dette området er det viktigste for oss, sier den svenske ansatterepresentanten i styret, Ronny Käck.

- Selvsagt har jeg interesser å ivareta, hvordan skulle mine medlemmer oppfatte det dersom jeg sa «hva faen, vi legger allt til Norge»?

Med mobil i Sverige taler alt for at hoveddelen av Telianors internettvirksomhet legges til Norge.

I dag utgjør dette området en beskjeden del av selskapenes omsetning, men på sikt finnes det knapt et mer spennende område fordi snart vil alle bruke Internett.