- Telenor bør ta regningen for latvisk telesvindel

Forbrukerombudet på kollisjonskurs med Telenor.

FAREN TROLIG OVER: Latviske numre, som dette, har de siste dagene vært en svindelfarsott mot norske tele-abonnenter. Nå skal faren være over - i denne omgang.
FAREN TROLIG OVER: Latviske numre, som dette, har de siste dagene vært en svindelfarsott mot norske tele-abonnenter. Nå skal faren være over - i denne omgang. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Er du en av dem som ble lurt av den latviske telesvindelen som Dagbladet omtalte i helga? I så fall mener Forbrukerombudet at du har grunn til å protestere hvis Telenor lar deg bli sittende med regninga - som kan kommer på over 500 kroner per minutt.

- Folk som blir fakturert for å ha ringt tilbake har god grunn til å protestere og nekte at det blir ført opp på teleregningene deres. Det teleoperatørene burde gjøre, er å stryke dette beløpet fra regningen til folk, sier juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet.

Dette begrunner han med at teleoperatøren - i dette tilfellet altså Telenor - er den som krever inn betalingen.

- Ingen avtale - Det er teleoperatøren som krever inn betalingen på vegne av svindlerne, så de er en part i avtalen og har en rolle i avtalen som hevdes å være inngått med kunden. Det er de som leverer den tjenesten som gjør det mulig for folk å bli svindlet, og det er de som krever inn betalingen, sier Frode Elton Haug.

Telenors pressekontakt Per Aril Meling ser annerledes på saken, selv om han understreker at alle kunder vil få en individuell behandling av eventuelle krav mot Telenor.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.