FAREN TROLIG OVER: Latviske numre, som dette, har de siste dagene vært en svindelfarsott mot norske tele-abonnenter. Nå skal faren være over - i denne omgang.
FAREN TROLIG OVER: Latviske numre, som dette, har de siste dagene vært en svindelfarsott mot norske tele-abonnenter. Nå skal faren være over - i denne omgang.Vis mer

- Telenor bør ta regningen for latvisk telesvindel

Forbrukerombudet på kollisjonskurs med Telenor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Er du en av dem som ble lurt av den latviske telesvindelen som Dagbladet omtalte i helga? I så fall mener Forbrukerombudet at du har grunn til å protestere hvis Telenor lar deg bli sittende med regninga - som kan kommer på over 500 kroner per minutt.

- Folk som blir fakturert for å ha ringt tilbake har god grunn til å protestere og nekte at det blir ført opp på teleregningene deres. Det teleoperatørene burde gjøre, er å stryke dette beløpet fra regningen til folk, sier juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet.

Dette begrunner han med at teleoperatøren - i dette tilfellet altså Telenor - er den som krever inn betalingen.

- Ingen avtale - Det er teleoperatøren som krever inn betalingen på vegne av svindlerne, så de er en part i avtalen og har en rolle i avtalen som hevdes å være inngått med kunden. Det er de som leverer den tjenesten som gjør det mulig for folk å bli svindlet, og det er de som krever inn betalingen, sier Frode Elton Haug.

Telenors pressekontakt Per Aril Meling ser annerledes på saken, selv om han understreker at alle kunder vil få en individuell behandling av eventuelle krav mot Telenor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har egentlig ikke noe juridisk ansvar, for vi har ikke noen avtale med dem (svindlerne), sier Meling.

Han sier at det er utenlandske teleoperatører som Telenor har avtaler med, som igjen har teletorg-avtaler med svindlerne.

- Vi har en rolle i forbindelse med innkrevingen, for å gjøre det enklere for kunden, sier Meling, og forklarer at kundene i motsatt fall ville ha fått en bråte med regninger å forholde seg til, fra mange operatører.

- Ingen avtale - Vi har sagt til Telenor at de vilkårene som Telenor har i kontraktene sine er altfor dårlige, for der står det bare at kunden må dekke all bruk som er registrert på det nummeret, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

Han mener at folk som tar saken til Brukernemnda for elektronisk kommunikasjon, vil ha en sterk sak.

Ifølge Haug er et vilkår for at kunden skal ha ansvaret i en sak som den Dagbladet omtalte igår, at en avtale er inngått mellom tilbyder og kjøper.

- En slik avtale er ikke inngått hvis en svindler ringer deg opp og får deg til å ringe tilbake.

Han sammenlikner det med kredittkortbruk - hvor den som utsettes for en svindel i mange tilfeller kan gå til banken og få tapet dekket - selv om regelverket foreløpig er litt «slappere» på tele-området.

Stoppet - for denne gang Ifølge Per Aril Meling har Telenor nå - forlengst - stoppet oppringningene fra de latviske numrene som kan ha påførte norske Telenor-kunder store tap de siste dagene.

- Etter hvert som vi ser aktiviteten på disse nummerne, stenger vi utgående trafikk på dem, slik at kunden ikke kan ringe tilbake, sier Meling til Dagbladet.

Dermed skulle faren være over for denne gang - i hvert fall for akkurat disse nummerne.

- INNKREVERE FOR SVINDLERNE: - Det er de som leverer den tjenesten som gjør det mulig for folk å bli svindlet, og det er de som krever inn betalingen, sier Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet om Telenors og andre teleoperatørers rolle. Foto: Forbrukerombudet
- INNKREVERE FOR SVINDLERNE: - Det er de som leverer den tjenesten som gjør det mulig for folk å bli svindlet, og det er de som krever inn betalingen, sier Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet om Telenors og andre teleoperatørers rolle. Foto: Forbrukerombudet Vis mer