KOMMER IKKE INN PÅ UTENLANDSKE NETTSIDER: Telenor-kunder har i ettermiddag trøbbel med nettet. Illustrasjonsfoto: SCANPIX
KOMMER IKKE INN PÅ UTENLANDSKE NETTSIDER: Telenor-kunder har i ettermiddag trøbbel med nettet. Illustrasjonsfoto: SCANPIXVis mer

Telenor-feil rettet opp

Én million bredbåndskunder rammet .com-feil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Telenors bredbåndskunder hadde i ettermiddag trøbbel med å komme seg inn på utenlandske nettsider.

Dette skyldes at en av selskapets navneservere har problemer, ifølge regional informasjonssjef i Telenor Knut Sollid.

En navne- eller DNS-server (se faktaramme) har som oppgave å oversette domenenavnet til den korrekte IP-adressen.

- Navneserverproblemer gjør at noen av våre kunder som prøver å gå inn på .com-domener, opplever at de ikke får kontakt, sa Sollid til Dagbladet.no tidligere i dag.

Klokka 16 melder selskapet at feilen ble rettet opp i halv tre-tiden.

- Vi hadde problemer i cirka 2,5 time før det, opplyser Sollid.

Selskapet har omkring én million bredbåndskunder i Norge. Det er på nåværende tidspunkt ikke kjent hvor mange som hadde nett-trøbbel.

- I teorien kan alle våre kunder være rammet av dette, sier Sollid og legger til:

- Vi får håpe at folk heller kommer seg ut i det fine været, istedenfor å sitte inne foran en datamaskin.