Telenor granskes for rabattjuks

Post- og teletilsynet gransker nå Telenors salgspraksis, etter beskyldninger om at selskapet opptrer ulovlig for å få gamle kunder til å komme tilbake.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Granskingen skjer etter at Tele 2 i desember klaget Telenors salgspraksis inn for Post- og teletilsynet (PT).

Tele 2s klage dreier seg om markedsaktiviteter som benyttes for å vinne tilbake kunder som er gått over til en annen tilbyder. Konkurrenten reagerer på at Telenor gir tilbud til tidligere kunder, som eksisterende kunder ikke får.

Tele 2 mener også at Telenor ulovlig utnytter sin dominerende stilling i markedet, skriver Aftenposten.

- Det er fint at folk får rabatter, men det er ikke rett at bare de som forlater selskapet får rabatter. Derfor gransker vi nå dette, for å finne ut om det er det som skjer. I så tilfelle bryter Telenor ikke-diskrimineringskravet. Tilbudene burde gjelde alle, slik vi ser det, sier PTs direktør Willy Jensen.

Telenor tilbakeviser at selskapets kampanjer er ulovlige.

- Vi mener det er snakk om to typer tilbud; åpne tilbud som alle kunder kan slenge seg på, og vervetilbud. Vår fortolkning er at det er en forskjell mellom disse, sier Kristian Krogh Fladmark, markedsdirektør for fasttelefoni i Telenor.

PT mener slike kampanjer er en måte å holde igjen kunder på som ønsker å forlate selskapet.

(NTB)