UPOPULÆR AVGJØRELSE: Telenor, her ved konserndirektør Jon Fredrik Baksaas under en tidligere resultatpresentasjon, tar seg nå betalt for bruk av BankID. Det har ikke alle kundene likt like godt. Foto: Berit Roald / Scanpix
UPOPULÆR AVGJØRELSE: Telenor, her ved konserndirektør Jon Fredrik Baksaas under en tidligere resultatpresentasjon, tar seg nå betalt for bruk av BankID. Det har ikke alle kundene likt like godt. Foto: Berit Roald / ScanpixVis mer

Telenor mister kunder etter BankID-betaling

Selskapet besluttet å ta betalt for mobilabonnentenes bruk av det elektroniske sertifikatet BankID.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra 1. mai vil det koste Telenors mobilkunder 49 øre hver gang man ber om en bankkode med mobiltelefonen.

Telenor og datterselskapet Djuice har 260.000 kunder, og i snitt ber kundene om tolv koder hver måned. Det blir over 18 millioner kroner i året, skriver Aftenposten.

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor innrømmer at det har vært mange og kraftige reaksjoner. En del kunder har allerede sagt opp sine abonnementer i protest, skriver avisen.

- Vi forstår at kundene reagerer når vi går over til å ta betalt for noe som i dag er gratis, men beslutningen står fast. Men vi må ta en evaluering av konsekvensene når vi får sett dette litt over tid, sier Krokan.

Krokan vil imidlertid ikke si noe om selskapet kan komme til å gi etter og droppe betalingen hvis konsekvensene blir for store. Han minner om at kunder fortsatt kan benytte seg av kodebrikken de har fått fra banken uten å betale noen ting.

Kommunikasjonssjef Hege Steinsland hos BankID sier at ingen andre mobiloperatører har gitt beskjed om at de kommer til å følge Telenor og Djuice.

(©NTB)