BLIR STRAFFET FOR MOBILSTOPP:  Her legger Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas fram konsernets regnskap for fjerde kvartal 2014. Nå har telegiganten fått et straffegebyr på ni millioner kroner. Foto: Vidar Ruud, NTB Scanpix.
BLIR STRAFFET FOR MOBILSTOPP: Her legger Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas fram konsernets regnskap for fjerde kvartal 2014. Nå har telegiganten fått et straffegebyr på ni millioner kroner. Foto: Vidar Ruud, NTB Scanpix.Vis mer

-Telenor opptrådte uaktsomt

Ni millioner i straffegebyr etter mobilkaos.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nasjonal sikkerhetsmyndighet varsler at Telenor blir ilagt et gebyr på ni millioner kroner etter mobilutfallet som rammet hele landet i oktober i fjor.

En feil førte til et større utfall av mobiltjenester i hele landet om kvelden 30. oktober 2014.

Flere enn tre millioner kunder fikk ikke brukt mobiltjenester i omtrent to og en halv time. Feilen oppsto i forbindelse med planlagt arbeid i Telenors abonnentsdatabase.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har nå gransket hendelsen. Konklusjonen er at Telenor ikke hadde gode nok rutiner for å redusere risikoen for feil.

For dette varsler Nkom et gebyr på 9 millioner kroner til Telenor.

- Uaktsomt
Feilen hadde «betydelig skadepotensial», og Telenor opptrådte uaktsomt da feilen oppsto, fastslår Nkom. Telenor pålegges samtidig å forbedre rutinene for å unngå lignende hendelser i framtida.

Telenor har fått frist til 7. april med å kommentere varselet.

Kort tid etter utfallet innførte Telenor nye rutiner for å redusere risikoen, men Nkom mener disse nye rutinene ikke adresserer de underliggende årsakene til feilen som oppsto.

I sitt varsel til Telenor ber Nkom selskapet om å legge fram en tiltaksliste og en tidsplan for å få bukt med problemene.

(NTB).