VÅR EGEN SKYLD: - Telenor har en dominerende stilling på alle nivåer, som gjør at de klarer å ha disse høye prisene og inntektene i Norge, sier telekomanalytiker Tore Aarønæs til Dagbladet. Han synes norske kunder selv må ta mye av skylda for dyre tele-tjenester. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
VÅR EGEN SKYLD: - Telenor har en dominerende stilling på alle nivåer, som gjør at de klarer å ha disse høye prisene og inntektene i Norge, sier telekomanalytiker Tore Aarønæs til Dagbladet. Han synes norske kunder selv må ta mye av skylda for dyre tele-tjenester. Foto: Torbjørn Berg / DagbladetVis mer

Telenor soper inn fra nordmenn - mye mer enn fra dansker og svensker

Telekom-analytiker mener norsk «folkesykdom» er grunnen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En gjennomsnittlig norsk mobilkunde skaffer Telenor dobbelt så høye inntekter som en dansk.

I gjennomsnitt hadde den delvis statseide telegiganten i fjor inntekter på 285 kroner i måneden fra hver norsk mobilkunde - mot bare 138 kroner i Danmark. For Sverige er tallet 205, alt sammen i norske kroner.

Dominerer - Telenor har en dominerende stilling på alle nivåer, som gjør at de klarer å ha disse høye prisene og inntektene i Norge, sier telekomanalytiker Tore Aarønæs til Dagbladet.

Han tror ikke forskjellene bare skyldes ulikt lønns- og prisnivå, men at nordmenn også betaler mer for tjenestene.

- Det er litegrann billigere i Sverige og Danmark, men ikke SÅ mye billigere, sier Aarønæs.

Telenors informasjonssjef Glenn Mandelid peker derimot på at norske kunders mobilkostnader ifølge Post- og teletilsynet er lavere enn de svenske og danske - hvis man justerer for kjøpekraft.

- Rammer forbrukerne Telenors har cirka halvparten av norske mobilabonnenter, mot cirka 40 prosent for nummer én-selskapene i andre nordiske land.

Konkurrenten Tele2 tjener bare småpenger her i landet, sammenliknet med Telenors driftsresultat på drøyt sju milliarder i Norge i fjor.

KJØPEKRAFT: Telenor mener norske mobilkunders kjøpekraft er mye av forklaringen. Foto: Thomas Rasmus Skaug  / Dagbladet
KJØPEKRAFT: Telenor mener norske mobilkunders kjøpekraft er mye av forklaringen. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer

- Selv med mange års investeringer og satsing fra Netcom og Tele2, greier man ikke å rokke ved Telenors dominerende stilling. Det rammer ikke bare oss som konkurrenter, det rammer selvsagt også norske forbrukere, sier kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Tele2 Norge, et svenskeid konsern hvor også mobilselskapene MyCall, One Call og Network Norway inngår.

- Folkesykdom Aarønæs synes at Post- og teletilsynet (PT) bør skjerpe seg for å ivareta konkurransen. Ifølge Lunde har PT noen ganger brukt så lang tid at selskapet kommer tapende ut selv om det til slutt får medhold.

Assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i PT er enig i at det noen ganger tar for lang tid, men sier at sakene er komplekse og at en innklaget har rett til imøtegåelse, noe som også tar tid.

Tore Aarønæs synes norske kunder selv må ta mye av skylda for dyre tele-tjenester.


- Det er en folkesykdom i Norge at vi har god råd, og ikke snur på krona. Går vi på kafé og betaler 100 kroner for en kopp kaffe, trekker vi bare på skuldrene, sier Tore Aarønæs.