Telenor trekker sexfiksert annonse

Telenor Mobil har droppet en annonsekampanje med en lettkledt tenåringsjente etter at Forbrukerombudet mottok klager på annonsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Annonsen, som er for mobiltjenesten Oyo, viser en ung halvnaken jente som viser seg fram i en svært utfordrende positur. At reklamen i tillegg rettet seg mot unge kvinnelige mobilbrukere gjorde at ombudet reagerte raskt.

Markedsføringsloven sier klart at reklame som utnytter den ene kjønns kropp eller fremstiller kvinner eller menn på en støtende eller nedsettende måte, er ulovlig. Telenor Mobils kampanje har blitt sterkt profilert under Quart-festivalen, på utendørsboards, i aviser og i magasiner.

Alle annonsene med den unge avkledde jenta som var planlagt publisert framover er kansellert, skriver Telenor Mobil i en e-post til Forbrukerombudet. Unntaket er månedsmagasiner som allerede er trykket, men ikke publisert.

På bakgrunn av at Telenor Mobil nå trekker annonsen tilbake, har Forbrukerombudet bestemt seg for ikke å forfølge saken videre. Men ombudet advarer teleoperatøren mot å tøye grensene for kjønnsdiskriminerende reklame i framtiden.