Telenor trues med bøter

Telenor bruker fortrolig kundeinformasjon for å vinne kundene tilbake. Nå truer Post- og teletilsynet med bøter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er informasjon om kunder som har valgt en annen teleoperatør enn Telenor og benytter fast forvalg som Telenor bruker urettmessig, skriver nettavisen Digitoday.

Telenor avviser at kundedata blir misbrukt.

I et brev datert 19. mars truer Post- og teletilsynet med bøter dersom ikke Telenor slutter å bruke informasjonen i markedsavdelingen. Når telefonikunder velger en annen teleoperatør, må Telenor legge inn faste forvalg slik at kunden skal unngå å slå ekstra siffer. Dette gir Telenor informasjon om de konkurrerende teleoperatørenes kunder og deres ringevaner.

Denne informasjonen bruker Telenor aktivt i sin kampanje for å vinne gamle kunder tilbake fra sine konkurrenter, skriver tilsynet. «Tilsynet har blant annet fått indikasjoner på at kundebehandlere i markedsavdelingen til Telenor som ledd i en «winback»-kampanje har benyttet opplysninger om hvilken operatør kunder har valgt, trafikkvolum og ringemønster hos forvalgsoperatør og lignende.»

Ifølge Post- og teletilsynet er bruken av denne informasjonen et klart brudd på reglene om forvalg og brudd på personopplysningsloven. Tidligere har tilsynet bedt Telenor om å legge inn sperrer på informasjonen rundt fast forvalg, men det sa Telenor nei til.

Nå vil tilsynet trolig kreve at sperrene blir lagt inn likevel ettersom det ikke er tilfreds med den praksisen som er etablert. Det er også sendt kopi av brevet til Datatilsynet.

Telenor avviser at selskapet på noen måte bryter loven.

- Vi misbruker ikke kundedata i Telenor. Vi har gode rutiner for behandling av kundedata internt i Telenor. Vi vil selvfølgelig svare på brevet fra Post- og teletilsynet, sier informasjonsdirektør Helge Quigstad i Telenor Telecom i en kommentar til NTB.

(NTB)