Telesjokk

BODØ/OSLO (Dagbladet): Hilde Stallvik (29) sa ja til å bli satt over fra Opplysningen 180. Det angrer hun bittert på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regninga kom på 162 kroner. Da hadde hun stått på venting - uten svar - i tre minutter.

Hilde ble avkrevd nesten én krone for hvert av de 188 sekundene.

- Én time med disse takstene ville kostet meg 3240 kroner, forteller Hilde.

Regninga ble utstedt ved Fru Haugans Hotel i Mosjøen, der Bodø-kvinnen overnattet i forbindelse med jobb.

- Jeg ringte Opplysningen fra rommet, ba om nummeret til DFDS Seaways i Oslo, og takket ja til å bli satt over.

Tikket

Mens Hilde sto på venting hos DFDS, tikket taksameteret frenetisk. Da hun la på etter tre minutter og åtte sekunder uten svar, stanset det på 162 kroner.

- Jeg sjekket ut like etter. Da sto beløpet spesifisert på regninga, sier hun.

- Er det hotellet som har tatt seg godt betalt?

- Neppe. Like etter ringte jeg nemlig DFDS direkte - og kom gjennom. Samtalen varte i ett minutt og 26 sekunder og kostet bare fire kroner og 40 øre.

Hilde Stallvik betalte altså en drøy femtilapp i minuttet via Opplysningen - og under tre kroner minuttet ved å ringe direkte.

Opplysningen svarer

- Koster det flesk å bli satt over, driftssjef Roar Johansen ved Opplysningen 180?

- Nei. Jeg tipper at det har skjedd en teknisk feil - muligens i hotellets hussentral.

Johansen avviser at 180-taksten fortsetter å løpe etter at man er satt over:

- Du betaler 180-takst til du blir satt over. Taksten er ni kroner minuttet. Å bli satt over koster tre kroner. Når man settes over, reduseres taksten til vanlig nivå.

Ved Fru Haugans Hotel i Mosjøen skjønner ikke daglig leder Bodil Myren hva som kan ha skjedd.