ILLUSTASJON: Her har en kunstner illustrert hvordan det ser ut da to nøytronstjerner slås sammen. Det spekuleres i om en slik sammenslåing kan føre til signalene. Foto: AFPVis mer

Teleskop oppdaget mystiske radiosignaler fra fjern galakse

Blant signalene er det ett som går i én rytme. - Veldig uvanlig, sier forsker.

CHIME-teleskopet i British Columbia har plukket opp mystiske radiosignaler fra en fjern galakse.

Det kommer fram i en studie fra McGill University i Canada.

Teleskopet plukket opp totalt 13 radiosignaler, omtalt som FRB, fra samme kilde lokalisert 1,5 milliarder lysår unna. Blant radiosignalene var ett signal som gikk i én gjentatt rytme.

Ifølge BBC og National Geographic skal det kun ha skjedd én gang tidligere at et slikt gjentagende signal er plukket opp.

LYD: Dette er den historiske lyden fra Mars, naboplaneten vår som ligger 54 millioner kilometer unna. Video: Nasa TV / NTB Scanpix. Klipp: Ørjan Ryland Vis mer

- Veldig uvanlig

Postdoktor Shriharsh Tendulkar i avdeling for fysikk ved McGill University har ledet studien. Han sier at det er veldig uvanlig at det er oppdaget enda et slikt gjentagende signal.

Nå skal forskerne fortsette å bruke CHIME-teleskopet til å observere himmelregionen hvor disse signalene kom fra, samt følge opp funnene med andre teleskoper.

- Vi prøver å bygge opp ledetråder og prøver å forstå hvorvidt de vanlige radiosignalene og den med gjentagende rytme stammer fra forskjellige populasjoner, sier Tendulkar.

- Kommer de fra forskjellige objekter? Eller er de relatert på noen måte til hverandre? Vi prøver å finne ut av disse tingene, så det er veldig spennende, sier han.

Lav radiofrekvens

De 13 signalene var tydeligere enn andre radiosignaler, men har den laveste radiofrekvensen som er oppdaget, ifølge National Geographic.

Derfor mener forskerne at frekvensen kan ha noe med hvor de kommer fra å gjøre.

- Men det betyr ikke nødvendigvis at de kommer fra et sted lengre unna, sier Tendulkar.

Han viser til at radiobølgene blir vridd når de beveger seg gjennom rommet og at de blant annet kan spres eller bli absorbert av gass og plasma.

Forskerne mener derfor at de 13 signalene sannsynligvis kommer fra tette, turbulente områder inne i vertsgalaksene, muligens nær områder med mye aktivitet, som rester av en supernova eller svarte hull.

Funnet rundt 60

Så langt har forskere oppdaget rundt 60 radiosignaler, og kun to som går i en gjentagende rytme.

- At det er flere tyder på at det kan være mer der ute, sier astrofysiker Ingrid Stairs ved University of British Columbia (UBC) til BBC.

- Med flere signaler og flere midler tilgjengelig til studier, kan vi etter hvert lære og forstå disse kosmiske gåtene, hvor de kommer fra og hva som forårsaker dem, sier hun.

Det er flere spekulasjoner om hva som forårsaker signalene. Blant spekulasjonene er at de stammer fra en nøytronstjerne med et veldig sterkt magnetfelt som snurrer veldig raskt, eller at to nøytronstjerner smelter sammen, skriver BBC.

SPEKTAKULÆRT: For første gang har astronomer oppdaget gravitasjonsbølger fra en såkalt kilonova, to nøytronstjerner som kolliderer. Denne videoen viser hvordan kollisjonen ser ut. Det er slike novaer som danner tunge grunnstoffer som gull. Video: CNN Vis mer