Televerstinger i gapestokk

Teleselskaper med dårlig kundeservice skal henges ut på nettet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Fra mars 2006 kommer klagestatistikkene til norske teleselskaper til å ligge på internett, slik at alle som vil kan sjekke hvem de vil inngå avtale med.

- Målet er at informasjon om klager og annen kvalitet skal legges ut på telepriser.no, forteller seksjonssjef i Post- og teletilsynet, Stig Arthur Olsen til digi.no.

EU har innført krav om målinger av telebransjen, og Post- og teletilsynet krever at alle telefonileverandører skal ha levert en detaljert rapport til tilsynet innen 15. januar.

Tilsynet har ingen sanksjonsmuligheter når det gjelder dårlig kundeservice, lange køer eller rot med regninger. De kan imidlertid henge verstingene ut i en offentlig gapestokk.

– Man skal få vite noe om pris og kvalitet på samme sted. Dette vil avsløre at den laveste prisen ikke alltid er den beste, sier Olsen.

Informasjon om leveringstid, antall feil, feilrate på samtaler, feilrettingstid, antall mislykkede anrop, tiden det tar å få svar ved henvendelse til kundeservice og hvor mange slike henvendelser selskapene får, vil bli tilgjengelig.