SVINGER ØKSA:  TeliaSonera kutter nesten 10 prosent av de ansatte i Norge. Foto: FREDRIK SANDBERG / REUTERS / NTB SCANPIX
SVINGER ØKSA: TeliaSonera kutter nesten 10 prosent av de ansatte i Norge. Foto: FREDRIK SANDBERG / REUTERS / NTB SCANPIXVis mer

TeliaSonera kutter 100 ansatte i Norge

Et halvt år etter fusjonen mellom TeliaSonera og Tele2 må 100 ansatte gå. - Dette er ikke noe rent kostnadskutt, sier adm. direktør Abraham Foss.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Hvordan stemningen er på huset i dag? Jeg vil si den er fattet.

Abraham Foss, administrerende direktør i TeliaSonera Norge siden slutten av mai, har tatt sin første store avgjørelse - og den er av den tøffe sorten, skriver Finansavisen.

100 av rundt 1100 heltidsstillinger fjernes i det fusjonerte selskapet, der One Call, MyCall og Tele2 gikk sammen med Netcom og Chess.

- Utfordringen etter oppkjøpet er å skape én slagkraftig enhet. Nå har vi redusert med ett mobilnett som er solgt til Ice, og sitter igjen med doble funksjoner på en rekke områder. Vi må sette sammen organisasjonen på en ny måte, sier Foss til avisa, og tilføyer:

- Dette er ikke noe rent kostnadskutt, det er viktig for meg å understreke.

Alle kan søke sluttpakke Frem til 27. august kan alle ansatte i TeliaSonera frivillig søke sluttpakke, uten at det gir noen garanti om å få det innvilget. Deretter vil lederne gå i dialog med ansatte i stillinger som skal legges ned.

- Det er et tungt budskap vi har kommet med i dag, og vi må klare å ta vare på både de som fortsatt skal være her, og de som skal gå, sier HR-sjef Nina Sundby til Finansavisen.

Sluttpakkene som tilbys er på mellom tre og tolv måneders etterlønn i tillegg til vanlig oppsigelsestid, avhengig av alder, erfaring og ansiennitet. Ei uke etter søknadsfristen skal fasiten for hver enkelt ligge på bordet.

Ved siden av å kvitte seg med doble funksjoner, er et klart mål for nedbemanningene å utvikle organisasjonen i takt med endringene i bransjen.

- Vi må utvikle kompetanse internt, samtidig som vi gjør eksterne rekrutteringer som tilfører oss ny kunnskap. Endringstakten i vår bransje er så stor at vi er nødt til å utvikle ny kompetanse hele tiden, sier Foss til Finansavisen.

Flere nyheter TeliaSonera mistenkt for rekordstor bestikkelse
Tøffe tider i TeliaSonera
Åtte analytikere sier kjøp — 11 analytikere sier selg