TYPE 92: Et NSB-tog type 92, som dette, måtte på onsdag innstilles da det var på vei fra Hamar til Trondheim. Det varme sommerværet gjorde at dieselmotoren ble overopphetet. Foto: Alasdair McLellan / Wikipedia Commons
TYPE 92: Et NSB-tog type 92, som dette, måtte på onsdag innstilles da det var på vei fra Hamar til Trondheim. Det varme sommerværet gjorde at dieselmotoren ble overopphetet. Foto: Alasdair McLellan / Wikipedia CommonsVis mer

- Temperaturen var så høy at dieselmotoren ikke ville mer

NSBs tog til Trondheim tålte ikke det varme sommerværet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): På onsdag skulle Britt-Karin Larsen reise med NSB fra Elverum til Rena. Etter at toget ankom 20 minutter forsinka fra Hamar, tok det ikke lang tid før hun opplevde hvorfor.

Toget måtte nemlig stanse flere ganger for å kjøle seg ned.

- Toget måtte stoppe en rekke ganger og bare stå stille. Noen ganger også utenom jernbanestasjoner. Til slutt gikk det bare ikke lenger, og toget stoppet ved en liten stasjon like utenfor Rena, sier Larsen til Dagbladet.

Det var ikke bare solslyng som var årsaken?

- Nei, det var ikke det. Toget mistet krafta fordi det ble for varmt, sier hun.

For varmt Kommunikasjonssjef i NSB Åge-Christoffer Lundeby bekrefter overfor Dagbladet at den sterke sommervarmen til slutt ble for mye for dieselmotoren, og at toget ble innstilt fra Opphus.

- Toget fra Hamar til Trondheim ble innstilt fra Opphus stasjon på grunn av at temperaturen var så høy at dieselmotoren ikke ville mer.

Det skal ikke ha vært noe feil med motoren, men etter mye bruk og flere hundre tusen kilometer bak seg ble det rett og slett for varmt.

- Dette er dieselmotorer har gått veldig langt, og på onsdag tålte den ikke varmen. Vi har på verkstedet nå gjort tiltak for at dette ikke skal skje igjen, sier Lundeby.

Uvanlig I de 14 årene Lundeby har jobbet i NSB har han personlig ikke hørt om et lignende sak.

- Det er første gang jeg har hørt om så ekstreme temperaturer, så det er ganske uvanlig.

Toget var av typen 92, et lokaltog som brukes på Røros- og Trønderbanen og som NSB har hatt problemer med tidligere. Lundeby forteller at disse togene må tåler kraftige temperaturforskjeller.

- Disse dieselmotorene driver nok bedre i 20 minusgrader enn i 30 plussgrader, sier han.

Manglet vann Selv om NSB satt opp busser til passasjerene, skal det ha tatt lang tid før disse kom. Passasjerene måtte derfor vente på en stasjon som ikke hadde noe utsalgssted for drikke.

- Det var mange passasjerer som led under varmen på toget. De fleste hadde ikke med seg vann, og det eneste de ansatte på toget kunne tilby var kaffe og te. Det fristet lite, sier Larsen til Dagbladet.

Heldigvis hadde flere som bodde i nærområdet fått med seg togstansen, og dukket etter hvert opp med fulle vannkanner og krus til de varme passasjerene. 

UVANLIG: Kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, bekrefter at det ble for varmt for toget men sier det er svært uvanlig med slike ekstreme temperaturer. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
UVANLIG: Kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, bekrefter at det ble for varmt for toget men sier det er svært uvanlig med slike ekstreme temperaturer. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer