Tenk - et norsk bil-eventyr!

DETROIT (Dagbladet): Ford vil masseprodusere den norske el-bilen Think. Bilen skal bli billig, og den første elektriske bilen for vanlige folk. Slik skal Think bli et norsk bil-eventyr.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi gleder oss

Pappa gikk glipp av jubeldagen

Norske Think har tatt Detroit med storm. Amerikanerne har forelsket seg i den lille bybilen.

Da Ford lanserte framtidas biler på verdens største bilutstilling var Think fra Norge den store bomben.

Helt overraskende kom bilen kjørende lydløst inn på scenen, mens bilder av en norskregistrert Think ble vist på storskjerm.

Ti tv-selskaper fra USA samt tre fra Japan kjempet om bilder av den sensasjonelle lille norske bilen.

Og Fords president Jack Nasser var selvsagt til stede, for også han har forelsket seg i bilen.

Billig og orginal

Think har alt som skal til for at den skal bli verdens mest solgte elektriske bil.

Think er derimot en billig og original elbil:

Karosseriet er av mykplast, noe som gir lave kostnader ved produksjonsstart. I Norge vil bilen koste det samme som en VW Golf når den kan selges uten avgifter (elbiler er avgiftsfrie).

Bilen har en toppfart på 100 km/t og er den eneste elektriske bilen typegodkjent i EU. Den tilfredsstiller alle krav til kollisjonstester.

Pen bil

Her er flere grunner til at Think kan bli en suksess:

Artikkelen fortsetter under annonsen

  • Den er billig å kjøpe og koster ingen ting å eie
  • Den kan masseproduseres
  • Den er ferdig for produksjon
  • Det er en bil du lett forelsker deg i. Den er pen, og selv kresne amerikanere faller for bilens norske design.

Fords øverste sjef president Jack Nasser sier til Dagbladet at han har stor tro på norske Think.

- Jeg kjørte bilen i jula og likte den svært godt, sier han.

- Dette er en moderne bybil som kan resirkuleres. Den har en rekke gode ideer, og navnet Think er som skapt for bilen, sier Nasser.

Ford har store planer med lille Think:

Flere fabrikker

  • Produksjonen vil starte snarest mulig på Aurskog. Fabrikken har kapasitet på 5000 biler i året.
  • Bilen skal først selges av Ford-forhandlere i Norden. Det er ikke bestemt om bilen skal hete Ford Think eller Think.
  • Det skal utvikles en ny modell - trolig en bil som er noe større.
  • Snart skal den produseres flere steder i verden. Neste år starter produksjon i California.
  • Teknisk utvikling av Think skal fortsatt ligge i Aurskog.
  • Ford har ikke bare kjøpt en bil, men også en bedrift med en teknologi de har stor tro på.
HAR TENKT: Fords president Jack nasser prøvekjørte den norske el-bilen Think i juleferien. og han ble forelsket i småbilen. Nå satser Ford stort på bilen.