Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tenk nytt!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Norske kollektivtrafikanter betaler dyrt for sine tjenester. Buss-, tog- og trikkebilletter ligger på Europa-toppen. Samtidig er tilskuddene fra det offentlige til kollektivtrafikken langt lavere enn i land det er naturlig å sammenlikne oss med. Mens offentlige myndigheter i andre land i Europa i gjennomsnitt finansierer halvparten av kostnadene, er samfunnets bidrag her hjemme på bare 25 prosent, viser forskning fra Transportøkonomisk institutt. Resten må trafikantene betale i form av dyre billetter.
  • Anstrengt økonomi i transportselskapene bringer hele kollektivtrafikken inn i en ond sirkel. Avganger og ruter blir inndratt. Busser og tog på strekninger med godt passasjergrunnlag blir overbefolket. Og prisene stiger jevnt og trutt. Dette harmonerer dårlig med politikernes mål om å bedre kollektivtrafikken og redusere bilbruken. Det er behov for å tenke nytt.