- Tenk om jeg hadde kjørt på en bil med en familie i fordi jeg var for trøtt?

Livsfarlig med overarbeida og trøtte sjåfører på veiene, mener Norsk Transportarbeiderforbund.

FRYKTET FOR SIKKERHETEN: Theodoros Zisaros hevder han hadde så lange arbeidsøkter at han fryktet for egen og andres sikkerhet når han kjørte tungtransport på norske veier. Foto: Sondre Steen Holvik / Dagbladet
FRYKTET FOR SIKKERHETEN: Theodoros Zisaros hevder han hadde så lange arbeidsøkter at han fryktet for egen og andres sikkerhet når han kjørte tungtransport på norske veier. Foto: Sondre Steen Holvik / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Tenk om jeg hadde kjørt på en bil med en familie i fordi jeg var for trøtt?

Spørsmålet kommer fra greske Theodoros Zisaros som i ett år kjørte chassis - et uregistrert kjøretøy med bare ramme, motor, gir, drivverk og fjæring, fra ulike steder i Sverge til Norge. Zisaros forteller om dager som startet klokka sju om morgenen og sluttet ved midnatt, eller noen ganger enda senere.

- En dag kunne jeg dra til Drammen klokka sju om morgenen for å hente en bil, kjøre bilen til Oslo, ta buss fra Oslo til Göteborg for å hente en ny bil, og så måtte levere den i Molde klokka ti neste dag. Da sier det seg selv at jeg måtte kjøre hele natta, hevder han.

Trøtt på veien Sjåførene kjører nesten utelukkende alene, og Zisaros sier det ofte var vanskelig å holde seg våken på lange strekninger.

- Jeg stoppet bare for å fylle bensin. Jeg pleide å slå meg selv i ansiktet og åpne vinduene med jevne mellomrom for å holde meg våken.

Med hjelp fra Oslo Transportarbeiderforening har han og tre andre sjåfører sendt krav til arbeidsgiveren Olsen & Terra Transport Skandinavia om å få etterbetalt lønn for alle timene de mener de har jobbet overtid uten å få betalt. For Zisaros er dette kravet på over 230 000 kroner.

- I november i fjor jobba jeg 234 timer overtid. I løpet av det året jeg var ansatt jobba jeg over 1100 timer overtid, hevder Zisaros.

Overarbeidet Peter Hansen i Oslo Transportarbeiderforening forteller at det ikke er uvanlig at sjåfører i bransjen ikke får overtidsbetalt og må signere ugunstige kontrakter.

- Det som er spesielt i dette tilfellet er mengden arbeid de har måttet utføre. Det er snakk om ekstreme mengder overtid. I tillegg er det livsfarlig med trøtte og overarbeidede sjåfører på veiene, sier han.

Han mener at selv om noen av timene av de lange øktene brukes på buss- og togreiser, og chassistransport, som Zisaros kjørte, er unntatt hviletidsbestemmelsene, er det ikke mer greit eller mindre farlig å la sjåførene jobbe så lange økter.

- IKKE UVANLIG: - Det er ikke uvanlig at sjåfører i bransjen ikke får overtidsbetalt og må signere ugunstige kontrakter, sier Peter Hansen i Oslo Transportarbeiderforening. Her sammen med Theodoros Zisaros. Foto: Sondre Steen Holvik / Dagbladet
- IKKE UVANLIG: - Det er ikke uvanlig at sjåfører i bransjen ikke får overtidsbetalt og må signere ugunstige kontrakter, sier Peter Hansen i Oslo Transportarbeiderforening. Her sammen med Theodoros Zisaros. Foto: Sondre Steen Holvik / Dagbladet Vis mer

- Vi hevder at under disse forholdene må reisetiden regnes som arbeidstid. Det er ikke fritid og må betales som arbeid. Sjåførene er på oppdrag for arbeidsgiver. I tillegg er det mange brudd på både døgnhvile og ukeshvile, sier Hansen.

- Livsfarlig Ifølge Hansen kommer de fleste nye medlemmene i foreningen fra Sør- og Øst-Europa, og mange av dem har lignende historier.

- Det er mye cowboyvirksomhet i bransjen. I mange tilfeller har sjåførene knapt tid til å komme seg hjem og få en seng å sove i. Månedslønna er lav, og presset på sjåførene vitner om grov utnyttelse av arbeidere fra Sør- og Øst-Europa, som ikke er i posisjon til å kjenne sine rettigheter. En seriøs arbeidsgiver bør ikke behandle ansatte slik, sier Hansen.

Bjørn Sandnes i Norsk Transportarbeiderforbund, mener det er helt essensielt for sikkerheten å være uthvilt når en skal kjøre tunge kjøretøy.

- En sjåfør i et tungt kjøretøy som startet arbeidsdagen sin 18 timer tidligere er potensielt livsfarlig. Alle personbiler som møter tunge kjøretøy taper, sier han, og får støtte av kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk:

- Å være så trøtt innebærer en kjempestor risiko for ulykker, og kan sammenliknes med det å ha promille. Det er livsfarlig for andre trafikanter og ham selv, og veldig alvorlig. Å slå seg i ansiktet hjelper ikke, det eneste som hjelper er å sove, sier Øyen til Dagbladet.

- Stemmer ikke Helge Erik Olsen, daglig leder i Olsen & Terra, sier han har mottatt kravet fra Oslo Transportarbeiderforening, og at han har bedt om mer dokumentasjon på hvordan de har regnet ut overtidstimene.

- Ifølge våre logger bruker sjåførene våre i snitt 25,5 timer bak rattet i uka. Her tror jeg det kan være en forskjell i hvordan en tyder lovteksten. Reisetid skal ikke regnes som arbeidstid. Hvis vi har gjort noe feil her, så har vi et alvorlig problem.

Ifølge Zisaros fikk sjåførene aldri sovekupé når de reiste med tog, og i mange måtte de sove sittende i forsetet.

SER ETTER NY JOBB: Greske Theodoros Zisaros ser nå etter en ny jobb, helst som noe annet enn sjåfør. Foto: Sondre Steen Holvik / Dagbladet
SER ETTER NY JOBB: Greske Theodoros Zisaros ser nå etter en ny jobb, helst som noe annet enn sjåfør. Foto: Sondre Steen Holvik / Dagbladet Vis mer

- Er det ikke et problem hvis sjåførene må reise langt uten å få sove, og så kjøre i mange timer etterpå?

- Jeg ser det argumentet, men det stemmer ikke at det har skjedd. Det er ikke snakk om at vi pisker våre sjåfører på den måten. Alle oppdrag blir planlagt innenfor gjeldende regler, sier Olsen.

Han tror ikke firmaets sjåfører har utfordringer med for stor arbeidsmengde, men understreker at det ofte er et par uker i året hvor det er ekstra mye å gjøre.
 
- Jeg tror disse sjåførene har hentet eksemplene fra dette og fremstiller det som det var normalen. Det er det ikke, sier han og tilføyer:
   
 - Vi syntes det er merkelig at Transportarbeiderforbundet går ut i pressen før vi har mottatt kravet eller disse påstandene, som i tillegg kommer ifra en som har sluttet og ikke klaget over disse forholdene mens han var ansatt.