FRAKTES I LAND: En etter en blir funnede vrakdeler fra Air France-flyet brakt i land i Brasil for nøye undersøkelser. Her en del av halepartiet. Foto: ALEXANDRE SEVERO/JC/REUTERS/SCANPIX
FRAKTES I LAND: En etter en blir funnede vrakdeler fra Air France-flyet brakt i land i Brasil for nøye undersøkelser. Her en del av halepartiet. Foto: ALEXANDRE SEVERO/JC/REUTERS/SCANPIXVis mer

Teori: AF447 brakk i to i 11 000 meters høyde

De omkomne trolig døde lenge før de traff vannet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Air Frances rute 447 brakk i to i 11 000 meters høyde og styrtet i havet. Det er havarietterforskernes hovedteori etter at en mengde omkomne fra flyet er funnet i farvannet utenfor Brasil, skriver Timesonline.co.uk.

De omkring 50 likene er nå undersøkt av medisinsk personell, og det er resultatene fra disse undersøkelsene som ligger til grunn for at havarikommisjonen nå kan begynne å sirkle inn en styrtårsak med en viss plausibilitet.

To grupper
De omkomne er funnet konsentrert i to hovedgrupper ca. 80 kilometer fra hverandre. At de ble funnet uten klær og uten vann i lungene, tyder på at de var døde lenge før de traff vannet - hvilket understøtter teorien om at Airbus 330-200-maskinen gikk i stykker i lufta.

Så langt er det lite ved de omkomne som tyder på at flyet eksploderte; røyk i lungene og brannsår er fraværende, i stedet har de døde en rekke beinbrudd, trolig forårsaket av å treffe havoverflaten i nærmere 200 km/t.

Dermed tror etterforskerne at ulykken kan ha skyldtes en rekke hendelser - som muligens begynte med at flyets hastighetsmålere ga feil målinger; det er på det rene at Airbusen ga fra seg automatiske feilmeldinger om motstridende fartsopplysninger før det styrtet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LITE ULYKKESBELASTET: Airbus 330 har en svært god sikkerhetshistorie, og Air France-ulykken er den desidert verste i modellens historie. Foto: AIR FRANCE/REUTERS/SCANPIX
LITE ULYKKESBELASTET: Airbus 330 har en svært god sikkerhetshistorie, og Air France-ulykken er den desidert verste i modellens historie. Foto: AIR FRANCE/REUTERS/SCANPIX Vis mer

Hvis instrumentene som skal gi den vitale informasjonen om lufthastigheten, gir feilaktige opplysninger, kan det være fatalt:

Er fartsmålingen for høy i forhold til den reelle lufthastigheten, kan pilotene eller autopiloten lures til å sakke farten så mye at flyet steiler og styrter; i motsatt fall, ved for lave målinger, kan de bli forledet til å fly altfor fort - hvilket kan rive flyet i stykker, spesielt i et slikt uvær AF447 kom inn i før det ble borte natt til 1. juni.

Har skjedd før
Samme scenario har vært foranledningen til flere nødssituasjoner om bord på Airbuser i fjor og i år. Alle disse hendelsene endte imidlertid med at pilotene fikk kontroll over flyet i tide.

Et flys utvendige hastighetsmålerør kan settes ut av spill av å bli blokkert; så vel insektbol som teip har vært sterkt medvirkende til å forårsake ulykker der samtlige om bord døde.

VANSKELIG LETING: Et enormt havområde saumfares for å kunne finne så mange omkomne og berge så mange vrakdeler som mulig. Foto: BRASILIANSK MARINE/REUTERS/SCANPIX
VANSKELIG LETING: Et enormt havområde saumfares for å kunne finne så mange omkomne og berge så mange vrakdeler som mulig. Foto: BRASILIANSK MARINE/REUTERS/SCANPIX Vis mer

Air France tar uansett ingen sjanser og har allerede skiftet ut fartsmålerne på alle sine 330- og 340-fly.

Til sammen 228 personer var om bord i AF447 da det styrtet, hvorav dem fire norske statsborgere og ytterligere tre med svært nær tilknytning til Norge. Alle antas omkommet.

En mengde fartøy fra Frankrike og Brasil deltar nå i letingen etter omkomne og vrakrester utenfor den brasilianske kysten. Spesielt haster det med å finne flyets svarte bokser, ferdsskriveren og taleregistratoren; de små metallboksene sender begge ut et sporingssignal som bare varer så lenge batteriet holder - i én måned.