DØDSBUDSKAP: Alt håp er nå ute for pårørende som hadde sine kjære om bord i Malaysia Airlines MH370 som har vært savnet i mer enn to uker. I går gikk Malaysias statsminister ut og sa at flyet har styrtet i Det indiske hav, sørvest for Australia. Foto:  Reuters/Jason Lee/NTB Scanpix
DØDSBUDSKAP: Alt håp er nå ute for pårørende som hadde sine kjære om bord i Malaysia Airlines MH370 som har vært savnet i mer enn to uker. I går gikk Malaysias statsminister ut og sa at flyet har styrtet i Det indiske hav, sørvest for Australia. Foto: Reuters/Jason Lee/NTB ScanpixVis mer

Teori fra 1800-tallet avslørte flyets ferd

Derfor er konklusjonen at MH370 med 239 mennesker om bord har styrtet i havet sørvest for Australia.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Vitenskapelig teori fra 1800-tallet var med på å føre etterforskerne på sporet av hvor Malaysia Airlines MH370 endte sin skjebnesvangre flytur, skriver nyhetsbyrået AFP.

Det britiske firmaet Inmarsat brukte eldgammel radiobølgeteknikk til å regne seg fram til sannsynlig sted ulykkesflyet med 239 mennesker om bord har styrtet i Det indiske hav.

Vrakrester fra det savnede flyet er ennå ikke funnet.

Dopplereffekten Kommunikasjonssystemet i MH370 ble av ukjente årsaker skrudd av, men flyet sendte likevel automatisk ut et signal hver time. Sju av disse signalene er fanget opp av en av Inmarsats satellitter.

Ved å regne på tida det tok for signalene å nå fra jorda til satellitten, og vinkelen fra signalet, var det britiske selskapet i stand til å innskrenke de mulige rutene som flyet kunne ha tatt.

Deretter gjorde forskerne sine analyser ved hjelp av den såkalte Dopplereffekten, som handler om hvordan en bølge skifter frekvens i forhold til et objekt i bevegelse.

Dopplereffekten ble framsatt som teori i 1842, og er blant annet årsaken til at lyden fra sirenen på et utrykningskjøretøy endrer seg alt etter som hvor bilen er i forhold til en selv, skriver Berlingske Nyhedsbureau.

Styrtet i havet Inmarsat brukte opplysninger fra data mottatt fra andre Boeing 777-fly som har fløyet den samme ruta, hvilket ifølge firmaet stemte overens med beregningene knyttet til ulykkesflyets utsendte signaler.

Resultatene ble kontrollert av et annet satellittfirma, før opplysningene i går ble sendt videre til etterforskningsledelsen som i mer enn to uker har søkt resultatløst etter det savnede flyet.

På bakgrunn av de nye opplysningene, konkluderte i går Malaysias statsminister offentlig med at flyet har styrtet i Det indiske hav sørvest for Australia, hvor en internasjonal leteaksjon etter vrakdeler nå er iverksatt.

De svake signalene som flyet ga fra seg en gang i timen er bare blitt fanget opp av en eneste satellitt. Det betyr at etterforskerne ikke har kunnet triangulere flyets posisjon ved hjelp av flere satellitter.

LETEAKSJON: Det letes fremdeles etter vrakrester fra MH370 i Det indiske hav. Foto: AP/Richard Wainwright/NTB Scanpix
LETEAKSJON: Det letes fremdeles etter vrakrester fra MH370 i Det indiske hav. Foto: AP/Richard Wainwright/NTB Scanpix Vis mer