Teori, teori, teori

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stort frafall og høy strykprosent i videregående skole bør gi grunn til bekymring, igjen. Hver tredje ungdom på Østlandet som gikk ut av 10. klasse i 2002, strøk eller sluttet før de var ferdige med videregående skole i 2007. Flest slutter eller stryker i yrkesfag. Nær 10 000 elever er fulgt fra grunnskolen og ut videregående opplæring. Den fjerde og siste rapporten fra NIFU STEP gir også grunn til nytenkning. Den bekrefter det vi for lengst vet: Også yrkesfagene i dagens videregående opplæring er i altfor stor grad tilpasset de teoristerke og skoleveltilpassede elevene.

16-åringer har svært ulike forutsetninger for å oppnå de høye kravene som stilles for få studie- eller yrkeskompetanse. Samtidig fins det faktisk fortsatt mange jobber som ikke krever omfattende teorikunnskaper. Rapporten anbefaler klokt at flere ungdommer styres inn i et løp med kompetanse på et lavere nivå. I dag får mindre enn én prosent av elevene tilbud om tilpasset opplæring som gir kompetansebevis i stedet for fagbrev. Etterlysning: Et praktisk videregående nivå som elevene mestrer og arbeidslivet etterspør.