Terrorfrykt i norsk fly

Flypassasjerene trodde ikke sine egne øyne da en jagerpilot kunne se inn i kabinen på SAS-flyet som var på vei til Norge fra Malaga i Spania.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da bakken ikke oppnådde kontakt med det norske SAS-flyet torsdag kveld, gikk terroralarmen hos Eurocontrol. Minst ett jagerfly ble sendt opp til SAS-flyet som da befant seg 45 minutter fra Oslo for å kontrollere.

Tok bilder

En av passasjerene i SK 4684, som skulle fra Malaga til Oslo, tok bilder av hendelsen.

-  Flyet kom helt nært, det var bare noen titalls meter fra vingen på vårt fly til vingen på jagerflyet. Vi kunne se pilotens hode, han snudde seg da jeg tok bilder, sier Dag Roar Lie til Dagbladet.no.Han satt ved vinduet og hadde panoramautsikt.

-  Jeg skulle legge meg til å sove da sidemannen sa at det var et jagerfly utenfor. Jeg trodde han tulla, men så jeg at det var et fly like under vingen vår, forteller Lie, som ble svært bekymret.

Reagerte ikke

Han opplevde at observasjonen ikke ble tatt alvorlig med det samme.

-  Jeg sa fra til flyvertinna, men hun trodde jeg tulla. Vi ble enda mer skeptiske da vi skjønte at heller ikke de visste hva som foregikk, sier han.

Passasjerene oppfordret kabinpersonalet til å si fra til kapteinen. Etter flere minutter ble det gjort. Så kom kapteinen med beskjed over høyttaleren.

-  Han sa at det var et tysk F16-fly som kontrollerte oss fordi vi hadde mistet kontakt med bakken over Tyskland, sier Lie, og forteller at folk ble skremt.

-  Noen trodde det var terror.Episoden bekreftes av SAS informasjonssjef, Siv Meisingseth.

-  Episoden skyldtes trolig manglende radiokontakt. Flyet vårt ble kalt opp fra bakken, men det ble overhørt. Jagerflyet fløy ved siden av vårt fly i noen minutter før det fastslo at alt var i orden, sier hun.

Hun sier det er mulig at mannskapet på bakken trodde at flyet var kapret.

Passasjer Cathrine Lie Hansen, som var på vei fra studiestedet sitt til vinterferie hjemme i Norge, forsto det også slik.

-  Jeg snakket med ei flyvertinne, som sa at da de ikke fikk kontakt med flyet fra bakken. Så de trodde det kanskje var kapret. Åh, herregud, tenkte jeg.

Siv Meisingseth kan foreløpig si lite om hendelsen, og sier den er en sak mellom SAS og Eurocontrol.

SKREMT: - Flyet kom helt nært, det var bare noen titalls meter fra vingen på vårt fly til vingen på jagerflyet, forteller Dag Roar Lie.
SNUDDE SEG: - Vi kunne se pilotens hode, han snudde seg da jeg tok bilder, sier Dag Roar Lie.