Terrorisert av telefaks

KRAGERØ/OSLO (Dagbladet): Karin (67) og Bjørn Westhrin (72) ble stadig plaget av oppringninger - fra en telefaks. Maskinell telefonterror er et økende problem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ekteparet Westhrin fra Kragerø hadde store problemer med å finne ut hvor de uønskede faks-anropene kom fra. Da de ringte nummeret som sto på displayet på deres ISDN-telefon, fikk de bare opptattsignal.

- Først ringte vi Telenor, men de kunne ikke hjelpe oss fordi nummeret tilhørte konkurrenten Tele2. De ville heller ikke gi oss noen opplysninger, sier Karin Westhrin til Dagbladet.

Mareritt

I sin fortvilelse oppsøkte Bjørn Westhrin Kragerø politikammer. Men heller ikke de hadde mulighet til å hjelpe. Om ekteparet var blitt plaget av en person, ville de kanskje bli tatt mer alvorlig. Men en maskin?

- Til slutt fikk vi hjelp av en hyggelig, eldre dame hos Tele2. Men før vi kom så langt, hadde vi opplevd et mareritt. Telefonen ringte til stadighet, noen ganger ved 7-tida søndag morgen. Det var guffent, for vi har tidligere opplevd et innbrudd etter å ha bli plaget på telefon. Dette minnet oss om den opplevelsen, sier Karin Westhrin.

- Om lag 80 prosent av spørsmålene vi får om dette, kommer fra abonnenter hos Telenor som nylig har fått installert ISDN-linje. Tidligere var det slik at Telenor ventet tre måneder med å tildele et nytt nummer. Nå er interessen for ISDN så stor at karantenetida er et par uker, mener Christian Tolås i firmaet Fonn.

Sendte blomster

Det var deres faks som plaget ekteparet Westhrin. Firmaet bruker faks som markedsføring overfor kunder. Da de ble gjort oppmerksom på problemet, sendte de straks blomster til pensjonistekteparet.

- Vi er selvsagt ikke interessert i å plage noen, sier Tolås.

Ett eller begge av disse numrene kan ofte være brukt før. I ekteparet Westhrins tilfelle dreide det seg om et nummer som et firma i Haugesund hadde brukt før dem.