Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Terrorsikring skal gli inn i bybildet

Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) vil ha terrorsikring som ser ut som en naturlig del av gatemiljøet. Nå prøver europeiske byer å lære av hverandre.

VIL TERRORSIKRE: Oslos byrådsleder Raymond Johansen vil terrorsikre hovedstaden med «gatemøbler». Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
VIL TERRORSIKRE: Oslos byrådsleder Raymond Johansen vil terrorsikre hovedstaden med «gatemøbler». Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er jo ikke vemodig vakkert. Men vi fulgte politiets anbefaling, sier Johansen til NTB.

Han snakker om de store betongrørene med planter som er plassert i Karl Johans gate for å sikre mot terrorangrep. De skal ikke bli stående lenge, lover byrådslederen.

- Vi kommer til å erstatte dem med blomster. Også det er midlertidig, men det er penere, sier Johansen.

På sikt, forklarer han, er målet å få på plass et helt nytt gatemøblement.

Sikkerhet ved design

NTB møter byrådslederen i Brussel, der han har deltatt på en konferanse i EU-regi om terrorsikring sammen med ordførere fra byer over hele Europa.

EUs mål er å skape en arena der byene kan utveksle erfaringer og bli inspirert av hverandre.

EU-kommissær Dimitris Avramopoulos mener «sikkerhet ved design» bør være et nøkkelbegrep i arbeidet. Sikkerhetstenkningen må integreres i planleggingen helt fra bunnen av, gjennom fysisk sikring av bygninger, bedre planlegging av offentlige plasser og mer effektive sikkerhetstiltak under store arrangementer.

- Mantraet bør være at offentlige plasser skal bli tryggere, men at vi skal bevare deres åpne natur, sier Avramopoulos.

Nytt gatemøblement

Oslos mål er å få på plass et gatemøblement som glir naturlig inn i omgivelsene.

Det kan være blomsterkasser, benker med betongelementer, vannbassenger eller strategisk plasserte trær.

- Vi kommer også til å bruke innføringen av bilfritt byliv som en integrert del av dette. Antall parkeringsplasser skal begrenses, og vi skal ha et bilfritt byliv der pene gatemøbler utgjør en naturlig del av bybildet, sier Johansen.

Men byen må forbli åpen, og nødetatene må ha mulighet til å komme seg fram, understreker han.

- Vi kan ikke mure oss inne. Vi kan ikke gjøre Oslo om til et fort, sier byrådslederen.

(NTB)

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!