Tesla Model S: Dette er et bilde av Teslaen som var innvolvert i dødsulykken. Bildet ble offentlifgjort av den amerikanske havarikommisjonen for transport. Foto: NTSB / AP / NTB Scanpix
Tesla Model S: Dette er et bilde av Teslaen som var innvolvert i dødsulykken. Bildet ble offentlifgjort av den amerikanske havarikommisjonen for transport. Foto: NTSB / AP / NTB ScanpixVis mer

Tesla-ulykke

Tesla-fører døde i autopilot-ulykke: - Begrensninger ved bilen spilte en stor rolle

Skal ha oversett sju advarsler om å ta over styringen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I mai i fjor omkom Tesla-føreren Joshua Brown i en ulykke, mens han brukte bilens autopilot-funksjon. Like etter ble det klart at amerikanske myndigheter åpnet føderal etterforskning for å finne ut av hva som gikk galt.

I dag uttalte styreformann i den amerikanske havarikommisjonen (NTSB), Robert Sumalt, at «operasjonelle begrensninger» i Teslaen spilte en stor rolle i dødsulykken, ifølge Reuters.

I juni i år offentliggjorde havarikommisjonen en stor rapport etter å ha undersøkt ulykken. Der skriver de at Joshua Brown fikk sju advarsler om å ta over styringen før ulykken inntraff.

De skriver også at Brown hadde hendene på rattet i bare 25 sekunder av den 37 minutter lange perioden autopilot-funksjonen var aktivert.

- Førere må alltid være forberedt på å ta over styringen eller ta i bruk bremsene, sier Sumalt ifølge Reuters.

HINDRER STYGG ULYKKE: Jon Hall fra Seattle kan prise seg lykkelig over Teslas nye autopilot. Bilen bremser for ham i det en motgående bil svinger inn i hans kjørefelt. Video: Jon Hall / JukinMedia Vis mer Vis mer

Entusiast

Med egen Youtube-kanal hvor han delte videoer av når han kjørte Teslaer, skal Brown ha vært en ekte entusiast av bilmerket. I en video fra 2015 demonstrerer han hvordan autopilot-funksjonen virker.

Hendelsen fikk mye oppmerksomhet fordi det var første gang noen har mistet livet i en ulykke hvor det er kjent at bilens autopilot-funksjon var aktivert. Det var også flere som uttrykte sin skepsis til sikkerheten i selvkjørende biler.

Mannen omkom da Teslaen krasjet med en semitrailer på en motorvei i Williston i Florida. Ulykken skjedde da semitraileren krysset motorveien som Teslaen kjørte på.

- Verken autopiloten eller føreren oppdaget semitrailerens hvite side i kraftig motlys, og derfor ble ikke bremsen aktivert, forklarte Tesla i en pressemelding like etter ulykken.

Havarikommisjonen sier i dag at systemet ikke var pålitelig nok til å håndtere kryssende trafikk.

Frikjente Tesla

Også den amerikanske trafikksikkerhetsadministrasjonen (NHTSA) startet egne undersøkelser av ulykken. Deres funn tilsier at det ikke var feil ved autopilot-funksjonen som var årsaken til ulykken.

I etterkant av ulykken erkjente Tesla selv at funksjonen ikke var perfekt, og at det på det tidspunktet fortsatt var behov for en funksjon som advarte føreren.

I en offentlig uttalelse skriver Browns familie at de ikke klandrer bilen for hans død, ifølge Reuters.

- Utallige ganger har vi hørt at bilen drepte sønnen vår, men det er ikke sant. Det var for lite tid til at Joshua eller autopilot-funksjonen kunne oppdage bilen som svingte på tvers av veien, skriver familien.

- Så på «Harry Potter»

Både en DVD-spiller og en bærbar datamaskin ble funnet i bilen etter ulykken, om de var koblet til under ulykken er fortsatt ikke kjent. Men den 62 år gamle trailersjåføren, som kom fra ulykken uten skader, hevdet at Brown så på en «Harry Potter»-film da ulykken inntraff.

- Den spilte fortsatt da han døde, sa han til nyhetsbyrået AP.

62-åringen hevdet videre at han ikke så filmen, men at han tydelig hørte lyden.

BIL REDDET LIV: Joshua Neally fra Missouri fikk blodpropp i lungene. Han hevder den selvkjørte bilen reddet livet hans da den kjøre han til sykehuset. Video: KYTV / CNN / Redigering: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer