Familiebil: Tesla satser nå på å få flere kvinner bak rattet. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
Familiebil: Tesla satser nå på å få flere kvinner bak rattet. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Tesla gir full gass for å få ny kundegruppe på kroken

Med butikker på kjøpesentre og mindre fokus på ytelse vil Tesla trekke til seg de kvinnelige bilkjøperne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Det er ingen tvil om at Tesla appellerer til menn, og ytelser som null til hundre på tre sekunder, direktørbil-utseende og en bil spekket med tekniske finesser er blitt trukket frem i det uendelige, skriver Finansavisen.

- Det er pressen som skal ha skylden for at Tesla er blitt en mannebil. Det er dere som har trukket frem disse egenskapene ved bilen, sier direktør for Tesla i Norge, Pål Simonsen, til avisen.

- At Tesla er en familiebil med plass til fem barn, tre barneseter i baksetet, sykler, barnevogner og handleposer, er ikke like godt kommunisert. Det er dette vi nå skal gjøre noe med. Tesla er like mye en bil for kvinner som for menn, men da er vi nødt til å være der kvinnene er, enten det er hjemme i sofaen eller på et kjøpesenter. Egenskapene til bilen, som en kvinne- og familiebil, har jo vært der hele tiden, påpeker han.

Ifølge generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, står kvinnene i dag for 25 prosent av elbil-salget i Norge. 59 prosent er menn, og resten er bedrifter.

Incentiver I Danmark ble Tesla-salget nærmest borte over natten da myndighetene fjernet incentivordningene. Det skremmer ikke Bu.
 
- Jeg er overbevist om at elbiler er fremtiden. I Norge har salget fått fart på seg på grunn av incentiver, og Tesla skal ha mye av æren for utviklingen. Hadde det ikke vært for Tesla, ville ikke utviklingen gått så raskt for de andre heller. Og Volkswagen viser det helt tydelig nå, etter utslippsskandalen; de har vridd fokus mot el-teknologi, sier hun til avisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er økonomi i dette. Prisen på bilen er én ting, men man må også ta med utgifter som bompenger og drivstoff med i regnestykket, sier Bu, og fremholder at Tesla i tillegg har mindre verditap enn andre biler.

Det er ikke markedsdirektør i Leaseplan Norge, Marius Paus, helt enig i.

- Vi forventer at Tesla får det samme verditapet som sammenlignbare biler med forbrenningsmotorer. Det vil si dyrere BMW, Mercedes, Audi og Porsche. Spesielt Teslas introduksjon av firehjulsdrift gjør at vi tror på et lavere verditap nå enn da modellen ble lansert, sier han til avisen.

Privatøkonom i Sparebank 1SMN, Endre Jo Reite, har tidligere vært kritisk overfor Finansavisen. Han trakk da frem at mange kjøper en langt dyrere bil enn de ellers ville, samt at de underskriver avskrivningen på bilen.

- Det er mange Tesla-eiere som får seg en overraskelse. Det er nok mange som har hatt en fin kjøreopplevelse, men som kommer til å betale dyrt når de gjør opp regnskap om noen år, sa han til avisen.

Flere nyheter: Tesla tilbakekaller alle solgte Model S-biler
Porsche-salget i Norge er doblet de siste ukene
Tesla opplever klagestorm