VIL SELGE SELV: Tesla Motors-sjef Elon Musk foretrekker at selskapet selv selger sine Tesla-biler gjennom sitt eget salgsapparat. Det har skaffet Tesla problemer i Michigan og bilbyen Detroit. Foto: Reuters/Toru Hanai
VIL SELGE SELV: Tesla Motors-sjef Elon Musk foretrekker at selskapet selv selger sine Tesla-biler gjennom sitt eget salgsapparat. Det har skaffet Tesla problemer i Michigan og bilbyen Detroit. Foto: Reuters/Toru HanaiVis mer

Tesla kan bli utestengt fra Henry Fords hjemstat Michigan

Ny lov kan stikke kjepper i hjulene for elbilen Tesla.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Michigan - med bilbyen Detroit og Henry Ford - lå fremst i løypa da privatbilismen revolusjonerte USA og resten av verden i forrige århundre.

Derimot ser den amerikanske delstaten ut til å bli liggende etter i de velståendes race for å skaffe seg en luksus-elbil.

Nektes direktesalg Guvernør Rick Snyder har nå bare noen dager på å avgjøre om han skal signere en ny lov som vil nekte produsenten å selge elbilen Tesla i det som engang var bilindustriens Mekka.

Nyhetsbyrået Bloomberg skriver at fristen går ut 21. oktober.

Ifølge Detroit News vil den nye loven forby bilfabrikanter å selge biler direkte til en enkeltkunde på annet vis enn gjennom en selger med franchise.

Teslas toppsjef Elon Musk, en av selskapets grunnleggere, har ifølge Bloomberg sagt at Teslas «unike natur» gjør at det er best å selge luksus-elbilen gjennom Teslas eget salgsapparat, med egne bilforretninger.

Det liker de tradisjonelle bilforhandlerne naturlig nok dårlig.

- I ly av mørket Detroit News skriver at Michigans bilforhandlerforening, Michigan Automobile Dealers Association, har hatt en hånd på rattet i å få inn den aktuelle passusen i det nye lovforslaget.

- Endringen (i lovforslaget) ble satt inn i siste minutt, i ly av mørket, trolig kalkulerende med at det ville vært mye vanskeligere (å få gjennom) i en offentlig debatt i fullt dagslys. Rettferdighet er et grunnleggende tema her; vi hadde ingen mulighet til å komme og debattere dette lovforslaget, siteres Teslas visepresident for forretningsutvikling Diarmuid O'Connell i Detroit News.

Nettstedet skriver at passusen som berører Tesla - uten å nevne fabrikantens navn - finnes i et lovforslag som egentlig handler om hvor mye bilforhandlere skal ha lov til å kreve i dokumentavgifter.

«Klargjøring» Visepresident Terry Burns i Michigan Automobile Dealers Association hevder at det bare dreier seg om en klargjøring av regelverket, og ikke et forsøk på å få bestemmelsen inn bakveien.

Forhandlerforeningen begrunner forslaget med et ønske om konkurranse, som skal presse prisene nedover til beste for kunden.

Bilprodusentene i Detroit, som General Motors (GM), skal ikke stå bak det nye lovforslaget.

Kommentatoren Micheline Maynard i businessbladet Forbes skriver at de tvert imot er fascinert av hva Tesla og Elon Musk har fått til i luksusbilsegmentet.

Maynard skriver også at GM på 1990-tallet satset en milliard dollar på et elbil-program - men endte med å skrape hele prosjektet - og at både GM og Ford ifølge ryktene skal være interessert i å kjøpe en eierandel i Tesla.

Ifølge Micheline Maynard er det 50 registrerte Tesla-eiere i delstaten Michigan.

TIDLIG UTE: Bilbyen Detroit var fremst i løypa med T-Forden, konstruert av amerikaneren Henry Ford, da privatbilismen revolusjonerte verden. T-Ford ble lansert i 1908 og produsert fram til 1927. Her sitter Torleif Rønningen i NAF bak rattet i en T-Ford fra 1924.

 Foto Jon Terje Hellgren Hansen/Dagbladet
TIDLIG UTE: Bilbyen Detroit var fremst i løypa med T-Forden, konstruert av amerikaneren Henry Ford, da privatbilismen revolusjonerte verden. T-Ford ble lansert i 1908 og produsert fram til 1927. Her sitter Torleif Rønningen i NAF bak rattet i en T-Ford fra 1924. Foto Jon Terje Hellgren Hansen/Dagbladet Vis mer