SKATTEBOMBE: Elbilen Tesla S kan bli en vinner i firmabilmarkedet neste år.
SKATTEBOMBE: Elbilen Tesla S kan bli en vinner i firmabilmarkedet neste år.Vis mer

Tesla S kan bli en vinner som firmabil

Mye lavere fordelskatt gjør at leasingfirma tror elbilen Tesla S kan bli en vinner i firmabilmarkedet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no) Autolease har bestilt et knippe elbiler fra den amerikanske produsenten Tesla Motors Inc. som blant annet investor Christian Ringnes omtaler som en bil han må ha.

Med mye lavere beskatning kan det bli en vinner i firmabilmarkedet, tror Haakon J. Marthinsen i Autolease i Norge.

- Hvis det blir mulig å få tak i biler, legger han til.

Selv var han så tidlig ut at han får sin private Tesla S enten like før sommerferien eller like over.

Ingen avtaler ennå Autolease har bestilt 7 av sedanen Tesla Model S og et par av SUV-en Tesla Model X. De første norske kundene får levert Tesla S høsten 2013. Model X blir først levert i 2014.

- Vi har ikke gjort noen avtaler med kundene, men er vi trygge på at de finner veien til det som kanskje er det mest spennende som har skjedd i bilindustrien på lenge. De har allerede vist interesse, sier Marthinsen.

Lades i kaffepausen Marthinsen gleder seg over å kunne innlemme Tesla i flåten av biler og tror at Tesla kan bli like selvfølgelig for direktøren som Passat og Mondeo er for selgeren.

Og for de som er skeptisk til rekkevidde og lading forteller han at bilen kan lades i løpet av en kaffepause.

- Månedskostnaden for en Tesla Model S 85 ligger an til å havne på rundt 11.650 kroner i måneden inkludert forsikring, service, vinterdekk etc. Det er i samme prisleie som en BMW 530, Audi A6 3,0 Quattro eller en Mercedes-Benz E350.

Skattekostnaden for brukeren blir imidlertid dramatisk lavere. For Tesla blir den drøyt 33.000 kroner i året, mens for de tre andre ligger skattekostnaden på rundt 90.000 kroner i året.

Restverdi Restverdien på Tesla om tre år og 45.000 km er satt marginalt lavere enn sammenlignbare premiumbiler. Bakgrunnen er at Autolease fortsatt er noe spent på mottakelsen i ettermarkedet, og utviklingen knyttet til batteriteknologi etc. Lavere markedsverdi/restverdi slår ut i høyere månedsleie.

- Momsutfordringen har hemmet bedriftenes interesse for elbiler. Dette er vi bevisst og har derfor en løsning hvor bedriften i stede for leasing kan lånefinansiere kjøpet med en garantert restverdi. Det gjør momsregnskapet mer gunstig, sier Marthinsen.

Les også: Tesla åpner i Trondheim