Mr. Tesla:  Tesla, med Elon Musk bak roret, har opplevd enorm kursvekst det siste året.  Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
Mr. Tesla: Tesla, med Elon Musk bak roret, har opplevd enorm kursvekst det siste året. Foto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Tesla til himmels - nå frykter analytikerne boble

Den profilerte hedgefondforvalteren Doug Kass venter nedgang i Teslas aksjekurs. Frykten for en teknologiboble øker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Jo mer jeg tenker på det, jo bedre liker jeg at jeg er short i Tesla.

Ordene tilhører Doug Kass, grunnlegger og leder av hedgefondet Seabreeze Partners i Florida, skriver Finansavisen.

Tesla-aksjen har steget over 400 prosent de siste tolv månedene, og fikk nylig et nytt løft da San Francisco Chronicle kunne avsløre at Teslas grunnlegger Elon Musk i fjor var i samtaler med Apples team for oppkjøp og fusjoner.

- Enkelt forklart kan jeg ikke tro at Apple ville være så dumme at de vil kjøpe Tesla. Jeg tror samtalene mellom selskapene handlet om samarbeid, ikke oppkjøp. Men uansett, det mange ikke klarer å se er at aksjene til Tesla kostet 50 dollar pr. stykk i fjor da selskapene snakket sammen. Det er 25 prosent av dagens pris. Med andre ord, Tesla var i fjor verdt 6 milliarder dollar. Nå er det verdt 25 milliarder dollar, sier Kass til Wall Street Journal.

Frykter teknologiboble Sist uke ble markedet sjokkert da Facebook overtok meldingstjenesten WhatsApp for 19 milliarder dollar, eller 115 milliarder kroner. WhatsApp omsatte for stusslige 20 millioner dollar i fjor, og oppkjøpet har ført til spørsmål om vi igjen er inne i en dot.com-lignende teknologiboble, og om Tesla er en del av den, skriver Finansavisen.

I annerledeslandet Norge står det snart en Tesla på annethvert gatehjørne, men fabrikken i California produserer fremdeles et mikroskopisk antall biler sammenlignet med tradisjonelle bilprodusenter. I fjor rullet 22.477 elbiler ut av portene på den forhenværende Toyota-fabrikken, hvorav 8,8 prosent endte opp i Norge. Til sammenligning produserte BMW 1,65 millioner biler, mens Ford produserte 6,3 millioner biler.

Flere nyheter Wall Street gir blaffen - ellevilt Tesla-rally
Tesla og Facebook stjal showet etter stengetid i New York
Brukte Tesla-er dyrere enn nye