PROBLEMER:  Dagbladets bileksperter Espen Stensrud og Hilde Schjerve kåret Tesla Model S. til årets bil i fjor. Nå har suksessbilen problemer med ladingen når det blir kuldegrader. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
PROBLEMER: Dagbladets bileksperter Espen Stensrud og Hilde Schjerve kåret Tesla Model S. til årets bil i fjor. Nå har suksessbilen problemer med ladingen når det blir kuldegrader. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Tesla-trøbbel i kulda

Tesla sliter med ladeproblemer i kulda.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tesla bekrefter overfor Dagens Næringsliv at det er problemer med ladingen for Tesla-biler på norsk jord når gradestokken kryper under null.

Dagbladet har forgjeves søkt kommunikasjonssjef Esben Pedersen i Tesla for en kommentar til problemene med den suksessrike El-bilen.

Problemet med bestselgeren Tesla Model S. skal være at når gradene kryper under null, lader ikke batteriene når kontakten plugges inn. En rekke nybakte Tesla-eiere skal gjentatte ganger meldt fra om problemer med kabelen som lader batteriet.

 Men til Dagens Næringsliv sier kommunikasjonssjef Pedersen:

- Våre ingeniører har kontaktet de involverte kundene, og våre teknikere analyserer data og foretar tester i Norge nå, sier kommunikasjonssjef Pedersen til Dagens Næringsliv.

Esben Pedersen påpeker at dette er et problem som bare gjelder i Norge på grunn av at det norske strømnettet ikke er jordet.

- Vi liker ikke at de norske kundene lider, og jobber 24 timer i døgnet med dette, sier Peter Bardenfleth-Hansen, som er salgssjef for Tesla i Norden, Benelux og Storbritannia til Dagens Næringsliv.

Pedersen vil ikke love at selskapet har en rask løsning på kulde-kabel problemet.

- Vi jobber for å forstå hva som skjer med bilene i Norge. Det er umulig å uttale seg om når det er en løsning på problemet, sier Pedersen.

Tesla skal nå ha har byttet leverandør av ladekablene og nye kabler skal være på vei ut til kundene.

BEKYMRET : - Vi liker ikke at de norske kundene lider, og jobber 24 timer i døgnet med dette, sier Peter Bardenfleth-Hansen, som er salgssjef for Tesla i Norden. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
BEKYMRET : - Vi liker ikke at de norske kundene lider, og jobber 24 timer i døgnet med dette, sier Peter Bardenfleth-Hansen, som er salgssjef for Tesla i Norden. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer