GLEMMER ULEMPENE: Stortingspolitiker Abid Raja har lovprist Tesla og har valgt å ta de ladeproblemene han har hatt med fatning. Foto: Mimsy Møller / Samfoto
GLEMMER ULEMPENE: Stortingspolitiker Abid Raja har lovprist Tesla og har valgt å ta de ladeproblemene han har hatt med fatning. Foto: Mimsy Møller / SamfotoVis mer

Teslas særnorske kuldesjokk: Ett tastetrykk kan løse ladeproblemene

Stortingspolitiker og Tesla-eier Abid Raja legger imidlertid Tesla-trøbbelet på «sjarmkontoen».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tesla er super-el-bilen som tok bilbransjen med storm og etterlot et nærmest unisont jubelbrus fra norske bilskribenter. Toppmodellen Model S ble også  soleklar vinner av Årets Bil-kåring i Dagbladet.

Denne helga kom det imidlertid fram i en sak i Dagens Næringsliv at flere norske Tesla-brukere har hatt problemer med å lade opp el-bilen når gradestokken har krypet ned på minussida i vintermånedene.

Problemet har ifølge Tesla vært kommunikasjonen mellom bilcomputeren og ladekabelen i Model S.

Programvareoppdatering Tesla har forsøkt å finne en løsning på problemet ved å oppdatere bilens software. Enkelte sjåfører som har fått programvareoppdateringen har meldt på nettfora at oppdateringen har hatt noe for seg.

Teslas teknikere har jobbet kontinuerlig med oppdateringen siden de ble kjent med problemene i Norge.

- Bilen får en større toleranse når den kommuniserer med ladeboksen. Om dette har løst problemet 100 prosent eller 90 prosent vet vi ikke, men vi jobber med å samle inn data. Er det ikke godt nok med en oppdatering, vil vi gjøre mer, sier kommunikasjonssjef i Tesla Esben Pedersen, til Dagbladet.

Han forteller at oppdateringen er posjonert ut til enkelte eiere, og at oppdateringen vil vurderes når Tesla har samlet data.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I gamle dager hadde var bileiere avhengig av å skifte et komponent, men vi har en stor fordel med at vi kan oppdatere bilen via internett. Visjonen er at Tesla skal være et fullkomment system hvor vi kan reagere kjapt, sier Pedersen.

- I starten hadde noen problemer med å bytte vindusviskere på bilen. Da la vi inn én ekstra knapp på skjermen som gjorde at du kunne få vindusviskerne lenger opp, og problemet var fikset, sier Pedersen.

- Tåler litt feil Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold, sier de drøyt 2000 eierne av elbilen tåler litt startvansker.

- Eierne tåler litt feil, men stemninga har vært at det har gått litt lang tid å fikse det. Tesla har også tatt fatt i de fleste problemene, noe som også forventes av dem. Uten å ta Tesla for mye i forsvar, må vi huske på at det er et nytt bilmerke som har mye å gape over samtidig, sier han.

Tesla-eier og stortingspolitiker Abid Raja har selv hatt ladeproblemer to ganger siden han fikk bilen i august. Han setter det ifølge seg selv på «sjarmkontoen».

- Det er så mange fordeler med bilen at du glemmer ulempene. Hadde dette vært et vedvarende problem og jeg var fullstendig avhengig av bil hele tida, ville jeg nok betrakta det som alvorlig. For min del er begeistringa så stor at det er umulig å bli irritert, sier han.

- Det er litt småting, og vi kunne blitt drit forbanna, men tenker at det er greit og lever med det, sier Raja.

Beklager problemer - Norge er et kjempemarked for oss, og vi tar disse meldingene veldig seriøst. Vi beklager at enkelte kunder har hatt en dårlig opplevelse, den troverdigheten skal vi jobbe hardt for å vinne tilbake, sier Esben Pedersen til Dagbladet.

Han beskriver at problemet ligger i ladekabelen til Tesla-bilene og den informasjonen den gir bilen. Jordingen i det norske strømsystemet er annerledes enn i resten av Europa, og kun Albania har det samme. Systemet er ifølge Pedersen både stabilt og effektivt, men én av grunnene til at bilen ikke har villet ta imot den norske strømmen.

- En boks på ladekabelen kommuniserer med bilen, og det er et fintfølende system som er designet for å beskytte bilen. Den har analysert strømmen slik at den trolig har blitt stoppet. Det er ingen problemer med bilen eller med strømsystemet isolert sett, men med måten samspillet har blitt fortolket på, sier han.

- Hvilken sammenheng har dette med kulde?

 - Det vet jeg faktisk ikke, vi er ennå ikke færdige med å analysere innsamlet data, sier Pedersen.

FORSKJELL: Til venstre lappen som følger med utenlandske Tesla-kabler. Lappen til høyre brukes bare i Norge, da det er produsert en annerledes UMC-kabel til bruk på vårt strømnett. Foto: Tesla Motors
FORSKJELL: Til venstre lappen som følger med utenlandske Tesla-kabler. Lappen til høyre brukes bare i Norge, da det er produsert en annerledes UMC-kabel til bruk på vårt strømnett. Foto: Tesla Motors Vis mer