Tester luksusbiler

Bellona, med Frederic Hauge i spissen, har inngått et miljøsamarbeid med bilimportøren Bertel O. Steen. Samarbeidet betyr trolig at bilstørrelsen hos miljøarbeiderne øker. Selv har miljøleder Hauge ingen motforestillinger mot å teste ut tyske og franske luksusbiler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har ikke diskutert bilavtale ennå, men trenger vi en bil, får vi sikkert låne en. Det finnes alltid en bilimportør som mener de har den mest miljøvennlige bilen som vi får låne et par dager for uttesting. For meg er det graden av forurensning som teller, ikke merket, sier Frederic Hauge til Dagbladet, og fortsetter:

- Noe av det jeg virkelig drømmer om er å prøvekjøre en Mercedes A, men jeg vet ikke hvor langt miljøutviklingen er kommet på den biltypen. Vi prøvekjører en rekke ulike biler. Nylig kjørte jeg en Honda, en skikkelig sportslig bil. Den går på elektrisitet i sakte byfart, og på bensin på landeveien.

For tida kjører Hauge en Peugeot 105 som går på elektrisitet, og sier han er svært fornøyd.

- Miljøsamarbeid

Hauge understreker at Bellona ser fram til samarbeidet med Bertel O. Steen, som er et ledd i et samarbeidsprogram med næringslivet. 24 bedrifter er med, blant dem SAS og flere store innen transport, skriver Osloposten.

- Vi vil vite hvordan bilbransjen tenker, og hva den gjør for å takle utfordringene innen transport-, teknologi- og energisektoren, sier han til avisa.

- Dette er et miljøfaglig samarbeid. Mange vil nok reagere på at vi samarbeider med bilbransjen, men vi er stolte av det. Vi tror folk fortsatt kommer til å kjøre bil i framtida. Mange i næringslivet har forstått atskillig mer om miljø, enn norske politikere. Derfor er et samarbeid viktig, hvis ikke ender vi opp som kjedelige skrivebordsaktivister, sier Hauge til Dagbladet.

Får årlige tilskudd

- Bertel O. Steen representerer hovedsakelig to bilprodusenter: Peugeot og Daimler Bentz, som begge har interessante prosjekter på gang når det gjelder å benytte framtidas måte å kjøre på, nemlig brenselsceller.

Bertel O. Steens hensikt med samarbeidet er å utvikle egen kompetanse innen miljø- og kvalitetsledelse, skriver Osloposten. Bellona får mellom 350000 og 700000 kroner i årlige tilskudd fra samarbeidspartnere i næringslivet.

FREDERIC + MERCEDES = MILJØVERN: Frederic Hauge og Bellona synes det er viktig å gjøre bilkjøring til en miljøsak.