INGEN KVINNER: Forsøkspersonene skal være unge menn. Kvinner får ikke delta av frykt at de kan være gravide uten å vidte det, og at det dermed kan oppstå fare for fosterskader. Foto: SCANPIX/REUTERS
INGEN KVINNER: Forsøkspersonene skal være unge menn. Kvinner får ikke delta av frykt at de kan være gravide uten å vidte det, og at det dermed kan oppstå fare for fosterskader. Foto: SCANPIX/REUTERSVis mer

Tester ut bilkjøring i alkohol- og pillerus

Tjue unge menn skal kjøre med opptil 1 promille.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ruskjøring etter inntak av alkohol, sovemidler og angstdempende og smertestillende legemidler skal foregå i løpet av høsten i et forskningsprosjekt i regi av SINTEF.

Samferdselsdepartementet har med hjemmel i veitrafikkloven gitt tillatelse til ruskjøringen, som skal foregå med strenge sikkerhetstiltak på en lukket bane i Stjørdal kommune i Nord-Trøndelag.

Forsøkene gjennomføres for å teste ulike rusmidlers virkning på kjøreprestasjoner, og utvikle metoder og utstyr som gjør det mulig å foreta slike tester i en kjøresimulator.

- Hensikten er å komme fram til tiltak som kan redusere trafikkskader, sier prosjektleder Gunnar D. Jenssen i SINTEF Teknologi og samfunn - Transportforskning til NTB.

Han mener resultatene blant annet vil få betydning for merking av legemidler, og at de kan få innvirkning på rettspraksis i forbindelse med ruskjøring.

Prosjektet gjennomføres fram til 2012 med økonomisk støtte fra Norges forskningsråd, og i samarbeid med St. Olavs hospital og Nasjonalt folkehelseinstitutt.

20 unge menn

Gunnar D. Jenssen opplyser at forsøkene på Lånkebanen i Stjørdal skal gjennomføres med 20 menn i alderen 25-35 år.

De skal - uten å vite hva slags drikk eller legemidler de får i hvert forsøk - foreta mørkekjøring der deres kjøreferdigheter blir testet under ulik ruspåvirkning.

Av etiske grunner ønsker ikke SINTEF å ha med kvinner som forsøkspersoner. Årsaken er at kvinner - kanskje uten å vite det - kan være gravide, og at det dermed kan oppstå fare for fosterskader.

Sikkerhetstiltak

Både Norsk samfunnsvitenskapelige datatjeneste og Regional komité for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk har behandlet og satt vilkår for gjennomføring av prosjektet. Kjøringen skal foregå på lukket bane. Kjøretøyene skal ha dobbelt pedalsett. En kjørelærer skal være med, klar til å gripe inn.

«I tillegg vil vi som en ekstra barriere benytte et kjøretøy der forsøksleder ved fjernstyring kan stanse bilen. Alle forsøkene vil gå i lovlige hastigheter», skriver SINTEF i søknaden, som ble sendt til Samferdselsdepartementet allerede i januar 2008.

Politiet skal også være til stede, for å ivareta sikkerheten og sørge for at forsøkene ikke blir forstyrret av utenforstående.

Alkohol og legemidler

Forsøkspersonene skal få en spesialblandet drikk der alkoholen i blandingen kan gi opptil 1 promille.

Forskerne skal ellers teste virkningen av terapeutiske doser av zopiklon, som benyttes i sovemidler, og benzodiazepiner og kodein, som benyttes i henholdsvis angstdempende og smertestillende legemidler.

Forsøkene gjennomføres som blindforsøk, det vil si at forsøkspersonene ikke vet hva slags rusmidler de eventuelt har i kroppen under kjøringen.

Alkohol har en velkjent virkning på kjøreferdigheter, og derfor brukes dette rusmiddelet som en «målestav» for effekten av legemidlene, sier Gunnar D. Jenssen.

(NTB)