Flykaos i Bangkok

Thai Airways: - Vi beklager

Tusenvis av europeiske reisende har sittet strandet i Bangkok på grunn av India-Pakistan-konflikten.

FRUSTRERTE: Også i dag har innsjekkingshallen på Suvarnabhumi-flyplassen i Bangkok vært preget av frustrerte passasjerer som skal til Europa. Ifølge Jimmy Hansen er de reisende på bildet fra Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannia. Foto: Jimmy Hansen
FRUSTRERTE: Også i dag har innsjekkingshallen på Suvarnabhumi-flyplassen i Bangkok vært preget av frustrerte passasjerer som skal til Europa. Ifølge Jimmy Hansen er de reisende på bildet fra Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannia. Foto: Jimmy HansenVis mer

- Jeg vil først og fremst beklage til alle passasjerene for problemene og uroen denne situasjonen har forårsaket, sier Ploypailin Pamon-Montri, general manager for Thai Airways i Norge, til Dagbladet.

Tusenvis av reisende som skulle fra Bangkok til Europa, fikk onsdag planene kraftig forkludret av at Pakistan stengte luftrommet sitt, som følge av opptrappingen i konflikten med India. Thai Airways kansellerte alle sine avganger.

HAR FÅTT BILLETTER: Jimmy Hansen (30) og Maren Salbu (25) har nå fått billetter til Oslo 8. mars, etter det Hansen beskriver som en svært slitsom kommunikasjon med Thai Airways. Foto: Privat
HAR FÅTT BILLETTER: Jimmy Hansen (30) og Maren Salbu (25) har nå fått billetter til Oslo 8. mars, etter det Hansen beskriver som en svært slitsom kommunikasjon med Thai Airways. Foto: Privat Vis mer

Kina stilte etter hvert sitt luftrom til rådighet, og Pakistan gjenåpnet sitt fredag, slik at flygningene kunne gjenopptas. Likevel er etterslepet av problemene betydelig, og lørdag ettermiddag er det fremdeles mange passasjerer til Europa som ikke har kommet seg hjem.

- Nå har vi fått kranglet oss til nye billetter hjem, 8. mars, sier Jimmy Hansen (30) til Dagbladet.

Hele dager på flyplassen

Han og samboeren Maren Salbu (25) var blant dem som skulle hjem onsdag, med den populære Thai Airways-avgangen 00.20 - men som siden har tilbrakt hele dager på Suvarnabhumi-flyplassen. De sier de har fått manglende informasjon, og opplever ikke å bli tatt på alvor av flyselskapet.

- Det er den dårligste servicen jeg noen gang har fått! sier Hansen.

Han sier at han og samboeren fikk tilbud om å fly til Oslo i dag - men takket nei da turen viste seg å innebære to mellomlandinger, i Singapore og London, og en samlet reisetid på 40 timer.

- Vi så for oss at de samme problemene, med blant annet språk, ville oppstå i Singapore, sier Hansen.

Svigermor skaffet hotell

30-åringen forteller videre at han har henvendt seg til det norske Utenriksdepartementet (UD) og reiseforsikringsselskapet Europeiske, uten at det har løst problemene. Det er svigermoren som nå har skaffet hotell til ham og kjæresten i Bangkok sentrum.

- Nå kan vi endelig få slappet av, og nyter den siste, egenfinansierte, uka, sier han.

Hansen forteller at stemningen er roligere på Suvarnabhumi i dag.

- Men fortsatt er det mange norske og europeiske som fortsatt må bo på golvet på flyplassen, sier han.

Ønsker kontakt

Ploypailin Pamon-Montri i Thai Airways sier at de nå ønsker å komme i direkte kontakt med det norske paret, for om mulig å få dem hjem tidligere. Hun understreker at flyselskapet gjør sitt ytterste for å få alle de strandede passasjerene hjem.

- Vi har satt opp ekstra spesialavganger til og fra Frankfurt i dag og vil sette inn større fly i morgen, søndag, for å frakte flere strandede passasjerer raskt, sier hun.

Dette innebærer blant annet at verdens største passasjerfly, Airbus A380, blir satt inn på ruta mellom Bangkok og London. Thai Airways overfører også passasjerer til andre flyselskaper, uavhengig om de er partnerselskap eller ei.

SETTER INN SUPERFLY: Thai Airways har satt inn verdens største passasjerfly, Airbus A380, på Bangkok-London-ruta for å ta unna køen av strandede passasjerer. Foto: Masakatsu Ukon / Wikimedia Commons
SETTER INN SUPERFLY: Thai Airways har satt inn verdens største passasjerfly, Airbus A380, på Bangkok-London-ruta for å ta unna køen av strandede passasjerer. Foto: Masakatsu Ukon / Wikimedia Commons Vis mer

Pamon-Montri sier Thai Airways lørdag ettermiddag fremdeles har ca. 200 strandede passasjerer som skal til ulike europeiske land, på Suvarnabhumi.

- Jeg er blitt fortalt at de norske passasjerene utgjør en liten andel av dem, sier hun.

Faste regler

General manageren for Norge opplyser at internasjonale regler gjelder for refusjon av hotellopphold i etterkant, og at passasjerer får tilbakebetalt utgiftene «innen rimelighetens grenser».

STOR PÅGANG: Ansatte fra Thai Airways har hatt hendene fulle med å betjene strandede passasjerer. Her fra torsdag. Foto: Lillian Suwanrumpha / AFP / NTB Scanpix
STOR PÅGANG: Ansatte fra Thai Airways har hatt hendene fulle med å betjene strandede passasjerer. Her fra torsdag. Foto: Lillian Suwanrumpha / AFP / NTB Scanpix Vis mer

- Det betyr blant annet at Thai Airways må kunne lastes for at de ikke kommer seg hjem, at det ikke fins noe annet tilbud for passasjerene, sier hun.

Jon Berge, informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, har forståelse for at de strandede passasjerene er frustrerte.

- Det er en superfortvilet situasjon, sier han til Dagbladet.

Begrenset ansvar

Likevel: Det er begrenset hva reiseforsikringen kan gjøre i slike tilfeller som dette, forklarer han.

- Ved kansellerte flygninger er det flyselskapet som sitter med ansvaret for oppfølging av passasjerene - med mat, ombooking, og så videre, sier Berge. Men legger til:

- Vi har ikke lenger noen makssum på overnatting. Det betyr at Europeiske kan hjelpe til med å dekke overnatting, mens flyselskapet tar alt det andre, sier han.

Berge forklarer at andre typiske tilfeller der forsikringsselskapene kan bistå betydelig, er dersom bagasjen blir borte, når man mister flyet for eksempel på grunn av trøbbel med kollektivtransporten til flyplassen - og ikke minst ved medisinsk evakuering fra reisemålet og hjem til Norge.

UDs pressetalsperson Per Bardalen Wiggen bekrefter at de har mottatt henvendelser fra strandede nordmenn i Bangkok.

- De reisende henvises i denne situasjonen til sine flyselskaper og forsikringsselskap for informasjon og bistand, opplyser han til Dagbladet.

- Helt jævlig

Egil Arne Christiansen (72) bekrefter de kaotiske forholdene på Suvarnabhumi. Han ankom flyplassen torsdag, sammen med kona Pissamai Pankham (54).

- Det var helt jævlig, noe av det verste jeg har sett. Det var lange køer foran innsjekkingsskrankene, men i 21.30-tida gikk plutselig de fleste ansatte hjem, og flere tusen personer skulle betjenes av bare tre skranker, sier han til Dagbladet.

Christiansen sier Thai Airways vanligvis yter god service, men mener de ikke var skodd for en slik ekstraordinær situasjon.

- Jeg synes synd på skrankepersonalet som satt igjen etter at de andre var gått hjem, sier han.