SISTE MODELL: Think City, som ble lansert i fjor. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/SCANPIX
SISTE MODELL: Think City, som ble lansert i fjor. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/SCANPIXVis mer

Think permitterer ansatte og stenger produksjonen

På randen av konkurs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FORNEBU/OSLO (Dagbladet.no): Selskapet bak den norske elbilen Think permitterer størsteparten av de ansatte fram til jul, og stenger all produksjon. Grunnen er at selskapet mangler et tresifret millionbeløp for å kunne opprettholde virksomheten.

- Vi er i en svært vanskelig og ustabil situasjon. Dette er veldig alvorlig, konstaterte Thinks adm.dir. Richard Canny på en pressekonferanse nå i ettermiddag.

- De ansatte vil trolig bli permittert allerede fra neste uke, sier direktøren til Dagbladet.no.

100-200 mill.
Direktøren opplyste at selskapet mangler mellom 100 og 200 millioner kroner i garanti for å kunne fortsette som planlagt. For øyeblikket er ikke et slikt beløp i sikte, verken fra hovedinvestorene eller staten.

- I dagens situasjon er veksten liten, og vi må tenke på hva som er tryggest for de ansatte. Derfor
stenger vi selskapet i en slags juleferie, var ordene Canny brukte for å beskrive dagens drastiske grep.

Ifølge direktøren er det noe uklart akkurat hvor mange som permitteres, men det dreier seg om mellom 50 og 70 prosent av arbeidsstokken.

Think sysselsetter til sammen 250 mennesker, 75 av dem på Fornebu.


- Det er en utfordring å overleve i denne finansielle krisen, og få inn flere og nye investorer, sa Canny og understreket at arbeidet med å skaffe frisk kapital har gått trått de siste månedene.

Rammet av finanskrisen
Det har de siste dagene kommet fram at det norske selskapet sliter tungt, ikke minst på grunn av finanskrisen, som fører til at underleverandører ikke klarer å levere, samtidig som bankene ikke klarer å gi lån.

Think trenger sårt ny arbeidskapital for å kunne fortsette produksjonen av den nye modellen Think City som planlagt, og innen disse midlene er på plass, vil heller ikke de store eierne skyte inn egne midler for å redde selskapet.

Selskapet, som har vært på flere hender siden starten på 90-tallet, og som nå eies av en investorgruppe med Petter Stordalen, Atle Brynestad og Stein Erik Hagen i spissen, har ønsket akutthjelp fra myndighetene - men dette har altså ikke ført fram.

En garanti fra staten er det som skal til for at hovedinvestorene skal åpne pengesekken overfor selskapet - men denne garantien foreligger altså ikke.

Støtteerklæringer
På pressekonferansen valgte direktøren å framholde lyspunktene i en ellers traurig hverdag:

- Det som er interessant, er at vi i dag har fått flere telefoner fra utenlandske regjeringer som bryr seg om vår situasjon, sa Canny, uten å oppgi hvilke lands regjeringer som står bak støtteerklæringene.

Direktøren framholdt at leveransen av elbiler vil fortsette i permitteringsperioden - han kunne imidlertid ikke garantere at alle kundene får bil som bestilt. Ifølge ham produseres det for tida mellom åtte og ti Think-biler om dagen.

Canny gjorde lite for å skjule en bitterhet overfor regjeringen, som ikke har trådd til for å redde selskapet, på samme måte som den svenske regjeringen i forrige uke gjorde med en 28-milliarderspakke til Volvo og Saab.

- Vi burde bli reddet på samme måte som i Sverige, bemerket direktøren, som likevel understreket at selskapet er i løpende dialog med så vel regjering som investorer.

Canny opplyste at han håper produksjonen kommer i gang igjen i løpet av første kvartal til neste år, og understreket at det jobbes med å skaffe kapital «gjennom dialog med nåværende og nye kunder».

Likevel medga han at det kan bli vanskelig å overleve uten statlig støtte, men avslutter optimistisk:

- Jeg tror regjeringen vil gå inn og hjelpe oss, sier han til Dagbladet.no.

ALVORSTYNGET: Think-direktør Richard Canny prøvde å fokusere på lyspunktene på dagens pressekonferanse på Fornebu. Dem var det ikke mange av. Foto: ERLEND AAS/SCANPIX
ALVORSTYNGET: Think-direktør Richard Canny prøvde å fokusere på lyspunktene på dagens pressekonferanse på Fornebu. Dem var det ikke mange av. Foto: ERLEND AAS/SCANPIX Vis mer