Thon vil tjuvstarte i Bjørvika

Olav Thon smeller opp et hotell til 250 millioner kroner, og dermed vil utbyggingen av prestisjebydelen Bjørvika være i gang. Eiendomskongen tror sentrum av Oslo by vil flyttes østover, og synes en opera i Bjørvika vil være «veldig bra».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Eiendomsutvikleren og en av Norges rikeste privatpersoner, Olav Thon, er mannen som tjuvstarter på de visjonære byplanene rikspolitikerne har festtalt om så lenge.

Oslo skal ta fjorden tilbake. Skillet mellom øst- og vestkant skal viskes ut. Kulturminnene skal fram i lyset.

Virkeliggjøringen av disse visjonene for Bjørvika - kjent som Norges største trafikknutepunkt - begynner med et hotell som kan stå ferdig i år 2001. Hotelltomta ligger strategisk til ved siden av Oslo S - ett minutts gange fra flytoget til Gardermoen.

I går fortalte Thon, en mann som langt på vei bestemmer hvordan hovedstaden skal se ut, at hans «tro på Bjørvika er på topp». Det mislikte ikke direktør Osmund Ueland i NSB, som fikk 70 millioner kroner for tomta. Ueland vil gjerne selge mer av Bjørvika - hvor han eier 240 mål, for NSBs kasse skriker på klingende mynt etter kjøp av vogntog for fire milliarder kroner i fjor.

Thon på gli

Etter pressekonferanse, laks og kaffe på sitt eget Hotel Bristol, kunne Thon fortelle Dagbladet at han har moderert sitt syn på operaen.

For ti år siden lovet han 20 millioner i støtte til en opera på Vestbanen. Nå vet han ikke helt.

- Opera i Bjørvika kan bli veldig bra. Og det er klart det ville være en fordel for området om den kom dit. Vestbanen eller Bjørvika: For meg er likevel det viktigste at operaen kommer, sier Thon, i det en sidemann bemerker at politikerne somler så fælt at det ikke er sikkert man får oppleve attraksjonen.

- Visst kommer jeg til å få oppleve operaen, kvitterer Thon, 75 år om en måned.

NSB-direktør Ueland er lite glad i å kommentere den politiske betente «opera her eller der»-debatten.

- Men utviklingen av Bjørvika har tatt høyde for operaen - et så stort bygg rommer bydelen. Opera i Bjørvika vil gi bydelen et løft - det er klart, sier han, og knepper så munnen igjen.

Tunnel må til

Visjonen om Bjørvika handler om at containere, motorveier og togskinner skal byttes ut med attraksjoner som akvarium, middelaldermusem, park, hotell, næringsbygg og boliger som knyttes sammen av en aveny langs fjorden, en østkantens Bygdø Allé kalt nettopp Nydalen Allé. Kristian IVs by, Kvadraturen, og det opprinnelige Oslo, Bjørvika, skal bindes sammen. Alt skal bygges nær fjordbassenget. Trafikken skal under jorda. Slik frigjøres tomter mens bilstøy forsvinner.

Nøkkelen til herligheten er en senketunnel under Bjørvika - til 1,3 milliarder kroner. Til Dagbladet forteller samferdselsminister Odd Einar Dørum at han foreløpig bare har 700 millioner kroner.

Dørum jobber

- Jeg jobber nå for å få finansiert senketunnelen. Men det er ikke bare lett å finne penger i en fei. Tunnelen kan bygges tidligst i 2001, sier Venstre-mannen, og taler visjonært om at Oslo skal bli fjordby igjen, det historiske Oslo skal vitaliseres, og om at Akerselva som symbol på det sosiale skille mellom østkant og vestkant skal bygges ned.

Dørum talte varmt om Bjørvika også som medlem av Oslo bystyre. Da stemte venstremannen for opera i Bjørvika. Nå - et drøyt halvår etter å ha blitt statsråd i en regjering som heier på Vestbanen - har han skiftet standpunkt:

- Jeg støtter nå regjeringens opplegg, sier samferdselsministeren.

<B>GJØR PENGER PÅ BJØRVIKA:</B> Etter å ha klaget høvelig på prisen NSB-direktør Osmund Ueland tok for hotell-tomta i Bjørvika, la Olav Thon til med et skjevt smil: - Men jeg får håpe hotellet går så godt at det blir litt igjen til meg, likevel.