BITTER STRID: Norwegian-sjef Bjørn Kjos og resten av ledelsen i flyselskapet har havnet i en bitter strid med pilotene om tariffoppgjøret. I morgen og fredag er det mekling hos Riksmeklingsmannen. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
BITTER STRID: Norwegian-sjef Bjørn Kjos og resten av ledelsen i flyselskapet har havnet i en bitter strid med pilotene om tariffoppgjøret. I morgen og fredag er det mekling hos Riksmeklingsmannen. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

- Ti-dobling i «uføre» Norwegian-piloter da utbetalingen økte til 5 mill.

Internt brev avslører hvorfor det ble brudd mellom Norwegian og pilotene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I morgen begynner meklingen mellom pilotenes fagforening Parat og Norwegian-ledelsen.

Mens pilotenes fagforeningsleder Halvor Vatnar mener Norwegian-sjef Bjørn Kjos prøver å knuse fagforeningen og tvinge gjennom en overgang fra fast ansatte piloter til innleide, har ledelsen et helt annet syn på hvorfor det ble brudd.

I et internt brev på Norwegians intranett som Dagbladet har fått tilgang til oppgis helt andre grunner til bruddet, som kom for et par uker siden:

Spenstig forsikringsordning Den første grunnen som oppgis er den såkalte Loss of licence-ordningen, som framstår som en svært generøs «uførepensjon» for piloter som ikke lenger kan jobbe som piloter. De kan derimot ta andre typer jobber.

Ifølge brevet har ordningen «påført alle i Norwegian store ekstra kostnader i form av høyere forsikringspremie og dermed betydelig høyere skattetrekk for de ansatte. Alle pilotene må være med på å betale regningen for kolleger som får utbetalt et stort engangsbeløp fordi de ikke lenger kan arbeide som pilot», står det i brevet som er skrevet av  operativ direktør Geir Steiro og HR-direktør Gunnar Martinsen.

Det skal også ha vært sterkt internt press fra folk som vil ha en forsikringsordning som «ikke innebærer økt skattetrekk på flere titusener kroner per år».

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Ledelsen har blant annet foreslått ordninger med omskolering til andre jobber i selskapet for piloter som ikke lenger kan fly, men dette har ikke ført frem», står det i brevet.

Doblede satser I en epost til Dagbladet opplyser Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen at økningen sammenfalt med en formidabel oppjustering av satsene for disse utbetalingene.

Han opplyser om Loss of Licence-ordningen at den har blitt mye dyrere i 2014 fordi grunnbeløpet har økt fra 30 til 60G - som i kroner betyr at en enkeltutbetaling har økt fra 2,7 millioner til 5,3 millioner kroner. 

- Tidligere lå antall utbetalinger på to til tre tilfeller per år. I 2014 var det 19 som fikk utbetalt Loss of Licence-forsikring. Hittil i år har vi allerede hatt fem utbetalinger i tillegg til at vi har flere søknader liggende. Totalt har vi da altså hatt 24 tilfeller de siste 13,5 månedene, sier Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Pensjon Den andre grunnen er i følge brevet pensjon.

«De norske pilotene er de eneste i selskapet som ikke har gått over på innskuddspensjon. (..) Selskapet har dessverre ikke råd til en slik særordning i fremtiden.»

Den tredje grunnen er arbeidstida.

«Skandinaviske piloter (..) jobber mindre enn sine kolleger i Norwegian-konsernet og langt mindre enn skandinaviske arbeidstakere for øvrig. Norwegian har hatt som mål at de skandinaviske pilotene skal komme opp på samme antall arbeidstimer og samme fleksibilitet som sine kolleger. (..) NPU er gitt muligheten til selv å forslå en arbeidstidsordning som er bærekraftig i framtida. Det har ennå ikke blitt gjort.»

- Dårlig ressursutnyttelse Den fjerde og siste grunnen som ifølge de to Norwegian-direktørene førte til bruddet, er at pilotressursene utnyttes for dårlig.

«Dagens variable nøkkel innebærer at utnyttelsen av våre ressurser er for dårlig. Det betyr at selskapet må ha mange flere piloter ansatt enn det regelverket tilsier. Norwegians skandinaviske piloter arbeider i snitt om lag 700 timer i året. Grensen i EU er på 900 timer og de fleste selskap Norwegian konkurrerer med ligger opp mot denne grensen», heter det i brevet.

HYGGELIGERE DA: På dette bildet fra 2013 har fagforeningsleder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar (t.v.) og Norwegian-sjef Bjørn Kjos kommet til enighet etter mekling. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
HYGGELIGERE DA: På dette bildet fra 2013 har fagforeningsleder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar (t.v.) og Norwegian-sjef Bjørn Kjos kommet til enighet etter mekling. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer