Ti gode soveråd

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1. Sov nok til å føle deg uthvilt, men ikke mer. 2. Stå opp til omtrent samme tid hver dag. Det styrker døgnrytmen din, og vil hjelpe deg til å kunne få sove på omtrent samme tid hver kveld. 3. Utsett deg for litt stress, litt anstrengelse, få litt mosjon hver dag, men aldri seinere enn to timer før du legger deg. 4. Ikke gå sulten til sengs. Er du på slankekur, spar en liten matbit til rett før sengetid. 5. Hold deg unna kaffe og coladrikker etter kl. 19.00. 6. Ikke bruk alkohol som sovemiddel. Den hjelper deg til å sovne inn, men gjør søvnen lett og urolig etter to-tre timer. Røyk forstyrrer også søvnrytmen. 7. Senga er til sex og søvn. Ikke les, se på fjernsyn, spis, diskuter eller bekymre deg etter at du har lagt deg. 8. Bruk ikke soverommet til kontor eller hobbyrom. Du slapper dårligere av i et rom der du har sittet med andre ting tidligere på dagen. 9. Sørg for ro, mørke og normaltemperatur på soverommet. 10. Gå til sengs og legg deg til å sove bare når du er søvnig. Sjansen for å sovne raskt er størst da, og det styrker forbindelsen seng-søvn. Kilde: Søvnforsker Reidun Ursin: «Søvn og søvnforstyrrelser». Forlaget Tanum-Norli, 1984.