Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ti grunner til at barn bråker på skolen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1 Prestasjonsangst

Mange elever blir bedt om å lese før bokstavkunnskapen er god nok for lesing. Det å lage bråk i klassen er effektivt for å avlede oppmerksomheten fra læringsarbeidet.

2 For høye krav

Noen elever finner seg ikke til rette på skolen fordi utfordringene synes uoverkommelige i forhold til evner og forutsetninger. På grunn av dette vil noen elever bli innesluttet og deprimerte.

3 Ulike kulturer

Noen ganger kan skolekulturen være annerledes enn hjemmekulturen. Forholdet til skolen kan bli vanskelig fordi både språklige og kulturelle forhold avviker fra det barna er vant til i oppvekstmiljøet. På en skole med mange eldre lærere kan det være vanskelig å forstå seg på ulike sider ved barne- og ungdomskulturen.

4 Uheldig rolle

Barn inntar eller får ulike roller, og noen kan få den uheldige rollen som klassens bråkmaker. I alle grupper av mennesker spilles det ulike roller: de flinke, de tøffe, de dumme, de bråkete, de snille, den sterkeste, den peneste, den late og hakkekyllingen. Rollene er ikke like attraktive. Noen har hovedroller, andre er statister eller syndebukker.

5 Bråk gir status

Noen barn kan velge å bråke i timene fordi de oppfatter dette som rasjonelt ut fra sin virkelighetsoppfatning. Gjennom å bråke får de høyere status hos sine klassekamerater enn de ellers ville fått som anonyme skoletapere.

6 Problemer hjemme

Skilsmisse vil som regel utgjøre en stor belastning for barnet. Problematferd på skolen kan være uttrykk for at alt ikke er som det skal være. Tapet av nære voksenpersoner som ofte følger av en skilsmisse kan skape frustrasjon, aggresjon og usikkerhet. Noen barn tar ut denne aggresjonen på skolen.

7 Bråk som protest

Atferden på skolen kan være en mer eller mindre bevisst protest fra barnets side. Barn kan være frustrerte og lei seg på grunn av problemer hjemme, og tar det ut på skolen.

8 Dårlig motivasjon

Motivasjonen for skolen vil variere fra elev til elev. Bare de færreste synes at alt på skolen er interessant og gøy. Barn bråker ofte mindre i timene de liker.

9 Sosial kompetanse

Ikke alle barn er like populære, og noen får ikke være med i leken. Manglende sosial kompetanse kan føre til at de til stadighet havner i konflikter. De kan tolke ting i verst mulig mening, og da oppstår ofte bråk som følge av misforståelser.

10 Forhold til lærere

Egenskapene til lærerne vil alltid være viktige, ikke minst for elever som kan være potensielle bråkmakere. Forholdet mellom læreren og barn kan bli anstrengt. Det kan ende med at barna bare får oppmerksomhet fordi han har gjort - eller er i ferd med å gjøre - noe galt.

Kilde: Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), Oslo