- Ti norsklærere på halvannet år

SAUDA (Dagbladet): - I løpet av ett og et halvt år har vi hatt ti forskjellige norsklærere, sier Tobias Brodahl, tillitsvalgt for klasse 10c ved Sauda ungdomsskole, og hevder elevene ikke ble tatt på alvor da de klaget på undervisningen. Klassen tror ikke kryssordutfyllling gir et faglig utbytte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bare i forrige skoleår hadde de 26 elevene, som nå går i klasse 10c, åtte forskjellige norsklærere.

Selv om rektor Nils Øvrebø på Sauda ungdomsskole bestrider tallet, står klassen fast på sitt:

- Vi har diskutert dette i klassen, og har navnene på alle norsklærerne, fastholder tillitsvalgt Tobias Brodahl.

Han forteller gjerne om hvordan det var å ha såpass mange norsklærere i løpet av ett skoleår.

- I begynnelsen var det helt topp, men etter hvert som tida gikk ble det dumt. Mange av lærerne vi hadde, var ikke interessert i å undervise i norsk. Det merket vi fort. Vi fikk utdelt kryssord, og så skulle vi fortelle om hva vi hadde gjort i det siste. Andre ganger gjorde vi ting som ikke hadde med norsk å gjøre i det hele tatt: Vi så på filmer og hørte historier om andre verdenskrig, sier Tobias til Dagbladet.

Rammet

Det var etter at den faste norsklæreren ble sykemeldt i tre måneder ut i skoleåret at norskundervisningen for klasse 10c falt sammen.

- Vi visste aldri hvilke lærere vi skulle ha, og de var ikke informert om hva klassen holdt på med. Når vi klaget på undervisningen, ble vi ikke tatt på alvor. Det er helt sykt, for det er jo oss det rammer, samstemmer Tobias og Renate Pedersen, som er den andre tillitsvalgte i klassen.
Tobias forteller at klasse 10c i det lille industrisamfunnet i Ryfylke hadde tre normale norsktimer i fjor: de tre siste timene før tentamen.

- Helt feil

Rektor Nils Øvrebø på Sauda ungdomsskole mener at påstandene får stå for elevenes egen regning. Han går ikke god for at klassen hadde så mange som åtte forskjellige norsklærere i fjor.

- Fem lærerkolleger var inne i bildet og tok sin tørn da den faste norsklæreren ble sykemeldt. Blant disse kan det jo ha vært kortere sykefravær, noe som har ført til bruk av vikarer. Men det blir helt feil å framstille det som om klassen har hatt åtte forskjellige norsklærere, mener rektor Øvrebø.

Han hevder klasse 10c har vært rammet av en rekke ytre omstendigheter, som sykdom, permisjon, pensjonering og en generell lærermangel.